[qrpcat] Curiosa estació QRP/QRPp

Joan Tubau j_tubau a yahoo.es
div ago 2 12:26:54 CEST 2013

> Hola llista,
>
> La setmana passada vaig tenir un QSO en USB 28MHz amb el simpàtic Franco
> I5KAP. Em va dir que sortia amb només 5W i era la única estació d'Itàlia
> que m'arribava en tota la banda. Si mireu amb quina antena surt, ja
> entendreu el perquè !

Tornem al que hem dit sempre: l'alçada i els metres de l'alumini són el
que fan bona una antena.

> He mirat el seu qrz.com <http://www.qrz.com/db/I5KAP> i és ben curiosa
> la seva estació al més pur estil "retro".

Estil anys vuitanta. En aquella època, quan només tenia l'stalker,
sospirava per tenir un transverter LB3. El vaig veure a Electronics del
carrer Diputació de Barcelona i em va semblar una idea genial!

>  (tret de la revista
> Radiorama)

Quants records!

que havia connectat a una emissora CB de 80 canals AM. En
> general es donava el cas que l'altre colega no s'enterava que jo estava
> en AM

I no sentia el batut de la portadora? Tothom sintonitzava a batut zero a
la primera? Suposo que es devien pensar que era una portadora al canal i
per això no detectaven que emeties en AM, no que no es notés.

 Segur que havien de sentir el pito del batut, de fet en algunes ocasions s'en donàven compte i es passaven a AM. Suposo que altres, al clarificar la veu i desaparèixer el batut, no.

  com que jo el podia sentir OK, així anava fent QSO's i quan
> rebia les QSL's indicàven USB o LSB, però, està clar, jo hi posava AM.

De fet la SSB és AM amb una banda lateral i la portadora suprimides. O a
l'inrevés: l'am és doble banda laterl i portadora.

OK, de fet el que jo feia era afegir la portadora que li mancava a la SSB.

> El que desconeixia és que aquest sistema tingués el nom de "cross-mode".

Cross-mode igual que cross-band senzillament vol dir que un transmet en
un mode o banda i rep en un altre. Per exemple, quan em dedicava al DX
en 2m era habitual que quan en SSB algú rebia però no el rebien a ell
transmetés en CW (desconec si en l'actualitat encara es fa). També va
ser popular en la seva època fer banda creuada 6m/10m. A molts països
d'Europa 6m no estava autoritzada i al Regne Unit, Suècia i algun altre
si. Es cridava en 28.750 i es rebia en 50.150 amb la qual cosa no
infringies les normes.

Gràcies per la resposta

73's de Joan EA3FRI