[qrpcat] Mesurar F/B

Joan Tubau j_tubau a yahoo.es
dim ago 13 21:40:14 CEST 2013

Hola a tots,

Referent al que havíem comentat :

> Queda clar que la directivitat ajuda molt en aquest aspecte i més tenint
> en compte l'atenuació per darrera, que en el meu cas és d'uns 27dB (en
> teoria).

Si més no això és fàcil de comprovar i medir. Agafa un senyal estable
(per exemple una balissa o una estació local) i gira l'antena de front i
d'esquena a ella. La diferència de unitats "S" multiplicada per 6 serà
aproximadament la relació F/B.

He fet proves (en AM per veure millor el nivell de senyal) amb un company situat a 20Km. Jo sortint amb 2W amb la cúbica encarada a la seva direcció, ell amb la decamètrica i una antena de fil llarg m'ha atenuat fins a S7. He girat l'antena d'esquenes a la seva direcció i li he baixat a un mínim de S1, passant per S0 quan els elements estàven de puntes. No deu ser una manera gaire correcta de provar-ho, doncs això serien 36dB, tot i que l'error tampoc és tan gran, doncs no arribaria a 2 "santiagos".

Ho hem fet bé ?  Es podria afinar la mesura ?

Quina atenuació en dB correspondria a una antena quan està de puntes ? Suposo la màxima.

En recepció (ell feia portadora amb 5W) la diferència encara és més espectacular, però és comprensible tenint en compte la poca fiabilitat de l'S-meeter de l'Stalker i que es comporta de forma logarítmica.

Gràcies i 73's,

Joan EA3FRI