[qrpcat] Mesurar F/B

ea3ert a qrp.cat ea3ert a qrp.cat
dim ago 20 13:43:46 CEST 2013

Hola llista

> He fet proves (en AM per veure millor el nivell de senyal) amb un
> company situat a 20Km. Jo sortint amb 2W amb la cúbica encarada a la
> seva direcció, ell amb la decamètrica i una antena de fil llarg m'ha
> atenuat fins a S7. He girat l'antena d'esquenes a la seva direcció i
> li he baixat a un mínim de S1, passant per S0 quan els elements
> estàven de puntes. No deu ser una manera gaire correcta de provar-ho,
> doncs això serien 36dB, tot i que l'error tampoc és tan gran, doncs
> no arribaria a 2 "santiagos".
>
> Ho hem fet bé ? Es podria afinar la mesura ?

Ho heu fet bé. La mesura es pot afinar fent-la independent de la
calibració de l's-meter.

> Quina atenuació en dB correspondria a una antena quan està de puntes
> ? Suposo la màxima.

En teoria infinita ja que el fil no radia per les puntes. A la pràctica
no és així.
Normalment en yagis/quads llargues el problema no és la radiació per
puntes, sinó els lòbuls secundaris. A l'incrementar el guany d'una
antena van apareixent lòbuls menors en altres direccions que no són la
d'interès. Aquest fenòmen és tant més acusat com més llarg sigui el
boom. Per això els nous dissenys de yagis (especialment per V-UHF) no es
centren tant en el guany com feien els anys 80-90 com en la supressió de
lòbuls indesitjats que agumenten el soroll en recepció.

> En recepció (ell feia portadora amb 5W) la diferència encara és
> més espectacular, però és comprensible tenint en compte la poca
> fiabilitat de l'S-meeter de l'Stalker i que es comporta de forma
> logarítmica.

Un s-meter és un medidor logarítmic. Els dB són el logaritme de la
relació de potències (o tensions segons el cas.)

El procediment per fer les mesures sense dependre de l'smeter és anàleg
al que vaig relatar pel filtre de l'EA3HLF: intercala un atenuador per
passes entre l'antena i el receptor (sobretot no passis a TX o
l'atenuador es cremarà).
Amb l'antena de cara, posa portadora i amb l'ateuador al màxim ajusta el
guany de rx (o la potència de tx) per tenir una lectura de S9. Gira
l'antena d'esquena i sense tocar la potència ni el guany de rx, modifica
l'atenuador fins a obtenir de nou un S9. La realció F/B serà la variació
d'atenuació.

Per exemple:
De cara: atenuació 90dB lectura S9
D'esquena: atunauació 53dB lectura S9
Relació F/B: 90-53=47db

Aquesta mesura és independent de la calibració de l'smeter i de la
potència de transmissió sempre que tant aquesta com el guany de RX
siguin constants durant les mesures.

73's de Toni