[qrpcat] Reconstruint cúbica.

ea3ert a qrp.cat ea3ert a qrp.cat
dic jul 24 10:21:45 CEST 2013

Hola llista,

> La avantatge del "kaputt !" és que aprofito per millorar coses :

Abans que res felicitats pel muntatge. És una senyora antena.

> Com podeu veure a les fotos, ja utilitzo torreta (la petita, de 180)
> i ja tinc el G-250 a dins i el coixinet instal·lat i funcionant, tot
> més valent i gira amb un eitxabuiro (si la tinc descollada del rotor
> gira amb una mica de vent).

Nota pels foranis: a Osona un eitxabuiró és un estornut si no vaig
errat.

> Això també amb fa patir... doncs el mateix rotor ha d'actuar de freno
> i no li veig fàcil solució.

No té solució senzilla.

Jo al QTH de Barclona tinc dfes de fa més de vint anys un rotor Daiwa
DR7500 i des de sempre gira amb el vent. Fins ara ha suportat una yagi 3
elements tribanda i una 16 elements de 2m a sobre d'ella sense cap
problema a part de l'estètic. Que l'antena faci de veleta té un
avantatge: que ella mateixa es situa en la posició que presenta la menor
càrrega al vent. El truc està en que no posicionis l'antena al final del
recorregut ja que en aquest cas el rotor farà topall i segons la força
del vent pot trencar-se. Jo la tinc a mig recorregut i així gira sense
problemes.

Hi ha rotors amb fre mecànic on un trinquet engrana amb una roda
dentada (ham IV per exemple). Al girar, primer s'ha de desblocar el
trinquet amb un solenoide i posteriorment activar el motor de gir. Si
mires per internet veuràs que les caixes de control mecànic en lloc de
dos polsadors (CW, CCW) en tenen 3. El tercer és el desblocatge del fre.
L'inconvenient del sistema és que no permet posicionar l'antena en
qualsevol azimut sinó que queda restingida pel nombre de dents de la
corona (ja que no pots frenar-la entremig de dues dents). Generalment
360 per coincidir amb els graus.

Altres models estan basats en el sistema de vis-sense-fi en el qual ell
mateix actua de fre, ja que no permet moviment de la corona si el vis
està parat. D'aquest tipus són els Spid i Prosistel.

> Algú sap què s'hi pot fer ?

Una opció que se m'acud encara que no l'he provada pot ser un fre
elèctric actiu. Sóc conscient dels problemes del que descriure ara: s'ha
de deixar connectat i l'antena s'està auto-corregint continuament.
Depenent del tipus de controlador que tinguis pot ser que ja el tinguis
sense saber-ho. Hi ha dos tipus de controladors de rotor ananlògics: el
servo (on posiciones un comandament i el rotor automàticament s'ajusta)
i el manual (amb dos polsadors i un medidor). Si tens el primer només
l'has de deixar encés permanentment. Si l'antena es mou amb el vent, el
controlador detectarà que ha variat respecte de la posició programada i
corregirà. El problema és que en vent fort estarà continuament movent-se
per corregir la posició. En el segon model cal construïr un circuit
semblant: un cop posicionada l'antena llegeix la tensió del sensor i si
és diferent de l'anterior activa un relè per moure-la a dreta o esquerra
en funció del signe de la variació de tensió.

> El coixinet : Mig casquillo l'he rebaixat de gruix exterior perquè
> encaixi perfectament dins del tub de la puntera i a més fagi de tope i
> l'altre va fixat al màstil. És un sistema simple, no l'afecta la pols
> ni la intempèrie i no necessita manteniment ni lubricació.
> També he col·locat un casquillo-guia inferior dins el tub de la
> puntera amb unes puntes de soldadura al mateix tub perquè no pugui
> tirar avall i sortir del tub. El màstil que surt del rotor passa pel
> seu interior.

Estic pensant de fer una cosa similar per posar la meva directiva de
2m. Vaig comprar un petit rotor d'antena de TV al mercaham i volia
posar-li un coixinet extern (vegeu la foto). N'hi ha de comercials però
són més cars que el que em va costar el propi rotor! Per tant es tracta
de fabricar-lo d'alguna manera.

Els teu coixinets són de bronze? Quan et van costar i on els vas
obtenir?

> La torreta va fixada a les mateixes garres (tres) que abans
> aguantàven rotor i màstils.

Si són prou sòlides cap problema.

> electrificat del bestiar). El mateix pels tubs de fibra per
> protegir-los del sol i la intempèrie ja que sempre desprenien filets
> de fibra que se't claven al manipular-los.

Ho conec. Durant molts anys he tingut una 1/4 d'ona de 27 de fibra
tallada a 28 i quan l'havia de manipular les mans em quedàven fetes un
cristo.

> També he afegit un altre tensor anti-panxa al boom i la "Quad-cam"

Que poc tècnic però que descriptiu!

> que havia comentat. Al final la deixaré al mateix lloc, ja que el
> cablejat passa collat al boom i ja baixa arran de màstil i no crec que
> influeixi al camp de l'antena. L'altre raó és que degut a la curta
> llargària del màstil i que les creus (que fan més de 4m de punta a
> punta), farien "ombra" a la càmara i, és clar, seria bastant
> antiestètic tenint en compte la fantàstica panoràmica de la zona.

La connectaràs a internet o serà per a ús propi?

> Com a cirereta del pastís i per quan toqui celebrar la fi del
> muntatge, hi penjaré un led solar RGB de jardí (2,95 € a l'Aki) que va
> canviant de color, perquè es vegi de nit i no hi xoquin els avions...

Mentre no tinguis problemes amb els veins. Espero que els avions no
volin tan baix!

73's de Toni
A non-text attachment was scrubbed...
Name: rotator-bearing.gif