[qrpcat] Voleu un qrp per 40m?

mauricio del campo ea3tz a yahoo.es
dim abr 15 10:30:37 CEST 2014

Hola llista, grácias per la vostre atenció.

Responent a les vostres preguntes :

a)  Els tipus de material de les ferritas no están especificats als catálegs dels fabricants, peró, sols indiquen la impedancia que ofereix una espira passade per el tub del nucli a certa freq.

b)  Per cada tipus de nucli, medeixo la inductáncia de 3 espires passades per el conjunt de nuclis , i veig també el factó de qualitat Q a les freq. standard de mesura.  ( Medidó d´ inductáncias i Q   HP  4342A  )

c)  Per altre costat , i d´acord amb l´ inductáncia obtinguda, calculo la capacitat a conectá amb paralel amb la bobina, perqué ressoni a 7,1 Mhz.
Llavors aplicant RF ,  amb série amb una R d´alt valor, llegeixo les freq. a cade costat del punt de resonancia que cauen -3 dB, i veig el Q real aproximat.
He provat els de diferents distribuidors,  i els que millor es comporten son els del catáleg  Ariston.

d)  Podeu veure un treball molt detallat per dissenyar aquestos trafos :  Understanding broad-band ferrite transformers used in solidstate Power Amplifiers,  fet per el  LA7MI  1994.

e)  La vostre observació dels diodes  D 3-4 , es certa,   el condensadó de 10n  presenta una Z de  2,27 ohm a 7,1 Mhz. ,  peró sols durant els primers periodes d´ RF,  llavors es carrega amb els periodes  positius , i un cop carregat , presenta una elevada Z .   Si la tensió acumulada supera el valor del Zener , aquest condueix i retalla les crestas.
Els fabricants de transistors Mosfet  indiquen que es millor no superá uns 20 V entre G S.

f)  Es ben certa la vostra observació referen a la interrupció de la polarització, durant l´estat de recepció.
Vaig optar precipitadament per derivar a masa  la polarització, en lloc de fer servir un transistor conmutadó série.   Grácias per la vostra ajuda.

Per altre banda ,  vaig millorant el rendiment  del  amplificador.
Considerant que la RF  circula per la superfície dels conductors , ( Efecte pel-licular ), he possat varis conductors amb paralel als bobinats dels trafos, imitant el fil de Litz, i ha pujat el nivell de sortida  mes del 10%.

Ara  amb els 4 transistors conectats i el Litz casero, la sortida del ampli a 13,5 V  es de   148 V de pic  a la cárrega de 50 ohm.

Si alimento el conjunt a 16 V  la sortida puja a uns 160 V  RF, i la actual font d´alimentació  " fa figue "  S´aixona degut a l´intensitat de consum.

Haig de veure que passa amb una font mes grossa.

Salutacions i bona setmana santa.