[qrpcat] Vatímetre fallit o els meus problemes amb les matemàtiques

ea3ert a qrp.cat ea3ert a qrp.cat
dic abr 23 11:49:11 CEST 2014

Hola llista,

Estic construint una càrrega artificial amb vatímetre incorporat.

La part de la càrrega artificial, hores d'ara funciona perfectament
fins a 432MHz i teòricament ha d'aguantar 100W sense problemes.
Està feta amb una resistència xip de 50Ohm i 150W de potència muntada
sobre un dissipador d'alumini provinent d'un variador de fase retirat
de servei (et sona EA3HOA?). Amb una mica de cura de fer les
connexions molt curtes és fàcil. (NOTA: És la primera vegada que
utilitzo cable RG-316 i la veritat és que soldar-lo és una delícia .
Aquest cable és de 50Ohms i té el mateix diàmtre que el RG-174 però
l'aillament és de teflon enlloc de PVC, per tant no es deforma ni es
fon al soldar-lo. Això permet ajustar molt. És més car però la
diferència en la facilitat de muntatge val la pena.)

Els meus problemes matemàtics comencen amb la segona part: el
vatímetre. En principi és fàcil: un diode rectificador, un condensador
de filtre, una resistència i un microamperímetre. Com veieu cap
tecnologia espacial.
La meva intenció és fer quatre escales de mesura: 5W, 15W, 50W i 150W.
Els primers experiments han anat prou bé fins que ha volgut provar les
escales altes: he "defuncionat" diversos diodes. Segons els meus
càlculs inicials la màxima tensió inversa que hauria de suportar el
diode era de 86,60V. [arrel quadrada de la potència (150) multiplicada
per la impedància (50) -Ho sento no tinc símbols matemàtics al
correu-], per tant amb un diode de 100V n'hi hauria d'haver prou.
Doncs NO!!!!
Us estalvio una sèrie de proves fallides i diverses consultes a
manuals. El meu problema amb les matemàtiques és de concepte: els
86,60V són rms (els que llegeix un téster) que es tradueixen en
122,11V de pic [RMS multiplicat per arrel quadrada de 2]. Però això no
és tot. Tal com en EA3TZ molt bé em va indicar arran de la
polarització del seu línial, això només és veritat en el primer cicle
de RF. Posteriorment el condensador es carrega i la tensió arriba a
ser el doble (la rectificada pel diode més la càrrega romanent en el
condensador, que són de la matiexa polaritat) i per tant: 244,11V! per
això em carregava tots els diodes fent proves!

Desitjo que us serveixi d'experiència pel benestar i llarga vida dels
vostres diodes detectors.

73's de Toni