[qrpcat] Antenes per pescar-hi ones

ea3ert a qrp.cat ea3ert a qrp.cat
dim des 9 12:51:00 CET 2014

Hola llista,

S'està citant Raul Martinez <rmartinezpu a gmail.com>:

> del disseny i la portabilitat i lleugeresa del muntatge. Bé, inspirar-me, el
> que es diu inspirar-me... són la mateixa canya i el mateix suport, comprats
> al Decathlon.

N'he comprada una altra! 15 Eur.

> El muntatge elèctric de l’antena seria: UN-UN 4:1 a l’entrada, i de la seva
> sortida els radials i el fil llarg. La potència que faré servir és QRP. La
> teoria diu 5 watts, però sempre està la temptació de fer-la servir amb més
> potència, encara que no crec que mai passi dels 20 watts. Les bandes
> d’operació.... de 10 a 40m, encara que crec que, sacrificant el rendiment,
> es pot fer servir a 80 metres.

En 40 ja sacrifiques rendiment (una quart d'ona són 10m i la canya
només en té 7), en 80 no funcionarà gens. De totes maneres, si és per
portable normalment operaràs de dia i per tant 80m està descartada.

> El dubte que tinc és, principalment, el UN-UN: quina ferrita faig servir
> (material, diàmetre). He trobat una web:
>
> http://www.iz1dff.com/progetti/canna_da_pesca_en.html

Alerta amb aquesta web i d'altres similars. Descriuen l'antena com una
de les que en vaig dir "màgiques" sense radials. Les lectures
d'estacionaàries són pura fantasia ja que depenen de la longitud del
coaxial, alçada, conductivitat del terra. Sense radials i xoc de rf al
coaxial pot passar qualsevol cosa.

> on recomanen un toroid Amidon T200/2... d’aquests no en tinc... abans de
> posar-me a comprar per Internet com un boig, volia contrastar opinions amb
> vosaltres.

Un T200 pot aguantar tranquil•lament 200W. Excessiu per un QRP. Tampoc
tinc clar que el mix 2 sigui el millor. Personalment m'inclinaria pel
61.
Sent realista, jo he utilitzat el primer toroide de ferrita que he
trobat per casa. El que és important és que la reactància inductiva
del transformador sigui com a mínim 10 vegades la impedància del cable
coaxial.

Exemple: amb un cable normal de 50 Ohm cal que la impedància mínima
siguin 500 Ohms. Al final (suposant que l'antena presenti una càrrega
perfecta) el que tenim són dues "resistències" (si ja sé que no és
correcte) en paral•lel, una de 50 i una de 500, de manera que obtenim
45,45 Ohms i per tant una pèrdua de potència en forma de calor al
transformador del 9,09%. Un 90,9% de l'energia passa a l'antena i la
resta es dissipa. Si en lloc de 500 Ohms el transformador en presenta
400 (ja sigui per tenir menys espires o per utilitzar una ferrita de
baixa permeabilitat) la pèrdua de potència serà del 11,11%.

> Altre dubte seria la mida dels radials.

"Cada maestrillo tiene su librillo" Això també val pels radials. Des
de gent que no n'hi posa cap fins a qui recomana un mínim (!) de 32.

Les meves opinions, ni millors ni pitjors, les meves:

Cal distingir 4 situacions possibles:

a) Antenes no ressonants

a.1) Antenes màgiques: sense radials (formalment). Sempre tenen un
rendiment menor que si tinguessin radials correctament instal•lats.
Encara no he vist ningú que m'hagi provat el contrari. Segons els
casos poden utilitzar el màstil de suport o el coaxial com a
contra-antena.

a.2) Ground-plane aperiòdica: és una “antena màgica” amb radials de la
mateixa longitud que el radiador i elevats respecte de terra. Tant el
radiador com els radials NO ressonen a cap banda d’aficionat.

b) Antenes ressonants

b.1) Antenes marconi: verticals sobre el terra. Les favorites de les
bandes baixes per una raó molt simple: les seves dimensions fan
inviable muntar-les alçades. Aquestes utilitzen el sòl com a contra
antena. La funció dels radials és augmentar la conductivitat a la RF
del terreny. Ni el seu nombre ni la longitud són crítics: quan més
millor. Com que el pla de terra no és ressonant funciona perfectament
en multibanda.

b.2) Antenes ground-plane: verticals alçades. Són les que tenen més
rendiment de totes les descrites però NECESSITEN obligatòriament una
contra-antena formada per un nombre de conductors RESSONANTS a la
freqüència d'operació i disposats de manera SIMÈTRICA. Si alguna
d'aquestes condicions no s'acompleix ja no estem parlant de una
grount-plane sinó d'alguna altra cosa. De la tercera condició es
desprèn que com a mínim calen 2 radials oposats. L'eficiència amb el
nombre de radials creix logaritmicament, de manera que per sobre de 4
no val la pena la complexitat mecànica per l'augment de rendiment.
L'inconvenient principal és que cal posar un joc de radials per cada
banda.

> Sobre el nombre de radials tinc clar
> que, quant més hi posi, millor. Però la seva mida dependrà de la banda, de
> manera que s’ha de trobar una solució de compromís que funcioni bé a totes
> les bandes, en major o menor grau. Però això suposo que ho trobaré amb
> “assaig i error”.

A partir de la reflexió anterior cal determinar com vols muntar
l'antena: si és a nivell de terra tants radials com vulguis de
longitud aleatòria, si és elevada 3-4 és un bon compromís entre
facilitat de muntatge i rendiment. És important que estiguin alçats
sobre el terra com a mínim mig metre a la part on es connecten a la
línia.

Fins ara en la descripció de les antenes no he parlat en cap moment de
balun o unun. Aquests elements NO formen part de l'antena sinó que
adapten la impedància del cable a la del radiador però ells mateixos
no radien. La millor opció si és possible és posar un acoblador
automàtic (o manual) al peu de l'antena i no utilitzar cap
transformador d'impedància. L'acoblador (un d’exterior SGC, Hygain,
Icom...) farà questa funció amb més eficàcia que qualsevol ferrita.

Si això no és possible per cost, dimensions o el que sigui, un
transformador d'impedàncies permetrà utilitzar un acoblador (manual o
automàtic) al costat del TX. Cal tenir clar que CAL un acoblador
d'impedàncies per a que una antena de canya de pescar pugui funcionar
en multibanda amb eficiència. Si no és així, la baixa roe és a cost
d’utilitzar el transformador com càrrega artificial. Com a
conseqüència d’això, el coaxial haurà de ser tan curt com sigui
possible per a tenir baixes pèrdues.

Les meves antenes amb canya de pescar ara mateix són totes dues del
tipus aperiòdic (encara que anteriorment he provat tant les "antenes
màgiques" com les ground-plane):

- Estació fixa: vertical 7m + 3 radials de 7m a 9m d’alçada i
acoblador automàtic al punt d’alimentació. Sense balun.

- Estació portable (field-day): vertical 7m + 2 radials de 7m elevats
1m sobre el terra amb unun 1:9 en una ferrita Ariston i balun de
corrent per evitar la radiació del coaxial, 4m de coaxial i acoblador
automàtic al costat del TX.

Perdoneu el "rotllo"