[qrpcat] Antenes per pescar-hi ones

EA3ERT ea3ert a qrp.cat
dim des 9 18:12:34 CET 2014

Hola nou.

> Sobre el toroide encara no tinc clar quin mix. Abans dubtava entre el 2 i el 6, ara entra en joc el 61... els dos primers són de ferro en pols, i el 61 sembla que és FT, ferrita, no? Em sembla que només tinc dels primers... però si dius que n'hi ha prou amb que la Ri del transformador sigui 10 cops la de la línia, puc fer-hi proves amb el que tinc. Suposo que, tractant-se de QRP, el diàmetre del cable no és crític.

No, el gruix del cable no és crític. Pots utilitzar fil rígid de
telefonia sense cap problema.

Fes-te un joc de transformadors i, un cop muntada l'antena,
substitueix-los entre si. Els transformadors de banda ampla de HF amb
baixa potència són molt tolerants en tots els seus paràmetres. Tan el
nombre d'espeires com el mix tenen més influència en els extrems de la
banda utilitzable. Si vols l'antena de 80 a 6m tindràs més problemes que
de 40 a 10m. En aquesta gamma quasi bé tot funcionarà.

> Sobre els radials... vaig llegir un article a la Radcom on feien un estudi sobre el nombre de radials idoni per a una antena semblant i, per sobre de 13 radials (crec recordar), la diferència de rendiment era mínima.

Correcte, el rendiment creix logarítmicament. Una cosa semblant passa
amb les yaguis: cada vegada que dobles el boom augmenta el guany uns
3db. Ex. en 10m passar de 6db a 9db pot ser afegir 3m de boom però de
12db a 15 db representa afegir més de 18m de boom.

> Sobre l'acoblador... fins que no trobi un acoblador automàtic (Z-11, Z-817 o similars), hauré de fer amb el MFJ-941E que tinc. És manual i fa com 2 cops el meu FT-817, però és el que hi ha. Posar un acoblador automàtic a la base de l'antena suposaria una despesa considerable (i un cable d'alimentació o injectors de tensió al coaxial), encara que els avantatges ho fan temptador...

Sobre la despesa res a dir. Es qüestió de buscar ofertes. El meu Z-11 va
costar 90 euros de segona ma. En quant a gamma d'acoblament i
alimentació, no hi ha res que s'acosti al T-1 de Elecraft. Això sí, el
preu ni el miris.