[qrpcat] OT Fuente pirotecnica

Toni - EA3ERT ea3ert a qrp.cat
div gen 31 08:40:40 CET 2014

Bon dia,

> He ido directo al electrolítico gordo, el de filtro, y me lo he
> encontrado con el perfil que se ve en la Imagen2. Es posible que haya
> hecho tanto humo sin haber acabado de petar?. El resto de la placa, por
> este lado al menos, parece normal. Si algo echa tanto humo, o es muy gordo

Sí, és possible. Els electrolítics moderns (ja fa anys) es fabriquen amb
punts de ruptura controlada (generalment a la tapa superior en forma de
creu) de manera que en cas de problemes no es converteixen en una bomba
sinó que s'obren i deixen sortir els gasos. (Encara recodo quan tenia 16
anys vaig connectar un electrolític invertit i va esclatar. La carcassa
d'alumini va fer de metralla i em va fer mal a la ma dreta.)

> y todo apunta a que el electrolítico (de la misma marca china que los de
> las webs) ha petado por sí mismo. Es decir, que no tiene que fallar nada
> más.

Els components que més fallen en totes les fonts (incloses les conmutades)
són els electrolítics.

> Aquí vienen las preguntas:
>
> Alguien opina que puede fallar algo más que el electrolítico?

Pot ser que hagi fallat per temperatura però també pot ser per tensió o
per inversió de polaritat.

El que jo faria:

1.- Desconnectar el secundari del transformador i medir la tensió en buit
en AC.
2.- Comprovar el bon estat dels diodes del pont rectificador V1 a V4
3.- Substituir el condensador per un altre amb una tensió de treball
superior (50V ?)
4.- Provar a veure que passa.

> Mi tentación es cambiarlo y probarlo, pero todo lo que va a 220v me da
> pánico,

El condensador no va a 220V! Està en el secundari del transformador, per
això al punt 1 suggereixo medir la tensió. Podria ser quen buit fós més de
35V.

> algo. A favor de que sólo sea el electrolítico está el hecho de que el
> fusible ha sobrevivido, lo que me hace pensar que eléctricamente no ha
> hecho ninguna tontería grave y el resto de componentes se ha salvado.

Amb tota probabilitat. L'únic dubte és si el pont de diodes va provocar la
fallada del condensador o va fallar per ell mateix.

> He de tomar alguna precaución para tratar con el electrolítico?

No. Si estàs molt paranoic creua els dos terminals amb un tornavís o
similar però (en aquest cas concret) és innecessari.

> Como colofón, en la Imagen5 se ve cómo han soldado una de las patas del
> amperímetro: sólo hace contacto medio cable. Suerte que la fuente es
> sólo de 2 Amperios, o eso se convierte en un fusible.

I això que és de marca coneguda i no dels "xinos"!

Ja ens explicaràs com evoluciona la pacient.