[qrpcat] Operació en portable

ea3ert a qrp.cat ea3ert a qrp.cat
div set 19 11:06:50 CEST 2014

> Jo ara tinc  el dubte de què comprar-me per operació mòbil. Aquest
> cap de setmana no crec que pugui muntar la parada a prop del cotxe,
> de manera que em caldrà una bateria per al FT817, la que porta de
> sèrie em dóna per mitja horeta (si arriba).

Tens el 817 o el 817ND? La bateria no és la mateixa.

Havia pensat en una de
> plom, de 7A, però tampoc tinc amb què carregar-la.

En bateries de plom tinc experiència i no hi ha problema per
carregar-les amb una font d'alimentació estabilitzada normal.

La teoria és que el corrent de càrrega no ha de superar 1/10 de la
capacitat de la bateria. P.e. una bateria de 7AH com a màxim s'hauria
de carregar a 700mA. Com no hi ha cap problema per carrgar-la a menys
corrent, el procediment que utilitzo és connectar la bateria a una
font estabilitzada variable de com a mínim 14 volts.  Alerta però: si
la tensió de la bateria és superior a la de la font pots fregir-la!
Medeixo la tensió en buit de la bateria i ajusto la font lleugerament
per sobre (Bateria 11,8 font 12V) per assegurar-me que fluirà corrent
de la font a la bateria i no a l'inreves. Connecto la font ja encesa a
la bateria amb un amperímetre en sèrie (el tester serveix) i vaig
augmentatnt la tensió lentament fins que el corrent és de 500mA. Cada
tant temps miro el corrrent (que ha d'anar baixant conforme la bateria
es carrega) i vaig augmentant la tensió. Quant a 14 volts el consum ja
és mínim la dóno per carregada. El procediment és pedestre però
funciona.

Coses importants:
- Que no passi MAI corrent de la bateria a la font!
- Que la font tingui suficient capacitat de corrent per fer 1/10 de la
bateria.
- Que el corrent de càrrega no passi de 1/10 de la capacitat de la bateria.
- Que un cop carregada es desconnecti la bateria de la font per no
sobre-escalfar-la

En general les bateries de plom són força tolerants a sobrecorrents,
escalfacments i maltractes diversos.

> Altra cosa que m'estic mirant són els PowerBank aquests que són de
> Liti. N'hi ha algun de 12v amb capacitats de fins a 10Ah que fan
> bona pinta... Carets, això sí.

Hi han coses molt interessants que agrupen bateria, carregador i
panell solar en una peça.

Una cosa intermitja són els packs de bateries LiPo per radio-control.
Especialment en aeromodelisme interessa una gran densitat d'energia
per a estalviar pes. En tot cas, les bateries LiPo són perilloses i
cal tractar-les amb respecte. La única manera segura de carregar-les
és amb un carregador específit pel tipus de bateria i capacitat.

Per això en un post anterior diferènciava entre tipus d'operació
portable. Pel tipus 2 una bateria de plom estanca (del tipus utilitzat
a les alarmes o sais) és perfectament viable. Generalment pots
obtenir-les gratis ja que les companyies d'alarmes rutinàriament cada
x anys canvien les bateries encara que estiguin en bon estat. La meva
va sortir d'aquí. Pel tipus 3 (motxiller) les LiPo amb panell solar
són insubstituïbles, per pes, capacitat i durada.

Si voleu llegir més coses sobre el 817 (en anglès) podeu entrar al
grup de Yahoo dedicat a aquesta bestioleta.
Es un gurp molt actiu i es reben més de 10 missatges al dia, quedeu
advertits. [http://groups.yahoo.com/group/FT817/join]