[qrpcat] RTL-SDR

ea3ert a qrp.cat ea3ert a qrp.cat
dim abr 28 13:32:29 CEST 2015

Hola llista,

Fa temps que vaig comprar un parell de "TV-Dongles" (llapis USB per
rebre la TDT) amb la intenció d'utilitzar-los com a receptors SDR
[http://www.rtl-sdr.com/‎] però fins ara no havia tingut temps de
provar-los.

De cara a la fira de Tremp, vull tenir una forma barata de que la gent
es pugui iniciar en aquest mon i em sembla que aquests dispositius són
ideals.

Conclusions de les primeres proves:
- Són un trasto molt divertit: reben des de 25MHz fins més enllà de
1GHz en tots els modes.
- Molt barats (10-20euros).
- La sensibilitat és baixa, imprescindible posar un preamplificador.
- L'anteneta que ve amb ells no serveix per a res, però el cable amb
connector mcx forma un bon "latiguillo" de connexió si tallem l'antena
i li posem un BNC al seu lloc.
- NECESSITO un conversor per rebre en HF ja que al meu QTH l'activitat
en V-UHF és nul.la.

D'acord amb la última de les conclusions, he fabricat un conversor
basat en un módul oscil.lador de 50MHz recuperat d'un PC i un
mesclador a diodes SLB-1. Amb això es pot rebre, amb limitacions, des
de pocs KHz fins a 30MHz. Per exemple 40m s'han de sintonitzar a
57.xxxMHz i 20m a 64.xxxMHz. Li he posat un filtre passabaixos de
50MHz a la sortida de l'oscil.lador per eliminar els harmònics, un
passabaixos de 30Mhz a l'entrada d'antena, i un passalts de 50MHz a la
sortida cap al "dongle". Com que la sensivitat continua sent baixa, li
he incorporat un amplificador de dues etapes fets amb material
reciclat: un amplificador de TV hibrid (OM335) i un transistor de
mitjana potència (2N3866). De moment funciona prou bé, sobretot tenint
en compte la portabilitat i el preu. Falta posar-li caixa i connectors.

Us adjunto unes fotos. La placa petita és el conversor passiu
(fixeu-vos en la disposició de les bobines del filtre per evitar
influenciar-se entre si) i la gran inclou aquesta, l'amplificador i el
filtre passa-alt de sortida.

Animeu-vos a experimentar!

Toni, EA3ERT

Name: conversor.jpg