[qrpcat] Sol·licitut ajut per muntar una antenna era -/Presentació nou radio-aficionat EA3HTP/

EA3ERT ea3ert a qrp.cat
div feb 6 19:52:49 CET 2015

Hola llista,

> El meu interès en quan a escolta, són les Decamètriques i en menor mesura
> l'Ona Llarga, per la V-UHF, tinc una discono que aquesta sí que passa la
> baixada d'antena per la banda interior dels pisos, però la ràdio d'V-UHF com
> que la tinc a la banda interior del pis, no hi ha una baixada extra de fil
> de l'antenna. El problema és que o l'antenna aquesta no dona gaire resultat,
> o també que el receptor, que és un Kenwood RZ-1, és més sord que una tàpia,
> ara tinc un ICOM IC-R20 i em sembla que el connectaré a aquesta antenna a
> veure si va millor que el Kenwood.

Ja que en V-UHF el soroll atmosfèric és baix, pots provar a posar un
preamplificador a dalt on està l'antena. En V-UHF les pèrdues en el
cable coaxial i els connectors poden arribar a ser molt importants. Un
petit preamplificador compensa aquestes pèrdues (per això les antenes de
TV porten els amplificadors a dalt i no a cada pis). En V-UHF la
característica més important del previ és que ell mateix generi
internament un soroll molt baix. Això és important fins al punt que
aquest tipus de previs s'acostumen a anomenar LNA (Low Noise Amplifier).
La construcció és senzilla i es poden comprar en kit o
auto-fabricar-los. El corrent d'alimentació arriba pel propi coaxial, de
manera que no cal tirar cap altre fil addicional.

> [...]
> continu a vegades, però sembla més problema de propagació que no pas per les
> bandes en si mateix, no sé si a causa de totes les mogudes de tormentes
> solars que fa un parell o tres d'anys que duren o si és problema també de
> falta d'una bona antenna, bastant de temps enrere sí que de tant en tant
> escoltava un soroll continu, però em donava la impresió de que era algún
> aparell de TV o alguna altra font d'interferències d'algun veí, ja que quan
> em posava a escoltar la ràdio a les 2 o les 3 de la matinada, aquest soroll

Per sota de 15MHz el problema habitual acostuma a ser massa senyal, no
poc senyal. Si realment el problema és de poc senyal, pot posar-se un
previ però en HF generalment el problema és el soroll. Posant un previ
no solament no millora sinó que la relació senyal útil/soroll molts cops
empitjora.

No tens possibilitat de passar ni un coaxial RG-174? Aquest cable és tan
fi com un fil elèctric convencional i podria permetre't posar l'antena
al terrat. En HF les pèrdues del coaxial són irrellevants.

Si no hi ha altra solució, també es pot utilitzar el mateix cable que
tens per V-UHF simultàniament per HF posant un duplexor a dalt i a baix.
Aquesta solució és tècnicament més complexa i introdueix més pèrdues
però hi han casos on és la única possible.

Un altre tema és l'adaptació d'impedàncies de l'antena al coaxial. Tens
algun sintonitzador/acoplador d'antena?

Com alternativa, especialment a les bandes més baixes pot funcionar una
antena de quadre blindada (shielded loop).

> El pis no queda massa ensotalat, és un quart pis, i tant davant com darrere
> i als costats, hi ha pisos de 5 plantes, pel que quedo un pis per sota de
> l'ultim dels blocs que tinc pels voltants.

No és la situació ideal però n'hi ha de molt pitjors.

Fins ara.

Toni, EA3ERT