[qrpcat] Baluns i estacionàries (era: Primers passos en HF (20m))

ea3ert a qrp.cat ea3ert a qrp.cat
dic abr 20 13:52:01 CEST 2016

Hola llista,

> Relacionat amb el balun, tinc un dubte. Si l'acoplador del transceptor
> aconsegueix deixar el SWR pràcticament a 1:1, quina seria la
> necessita addicional de posar aquest componen?

L'objectiu del balun no té res a veure amb eles estacionàries, sinó en
evitar que l'exterior de la malla del cable coaxial es pugui comportar
com una antena. En determinades circumsptàncies això pot generar retorns
de RF cap a l'estació, interferències, distorsió de la lectura de ROE...
per tal d'evitar-ho es posa algun dispositiu que faci més difícil que la
RF pugui baixar per l'exterior del coaxial. Això pot ser ferrites, una
bobina, un cable o tub de 1/4 d'ona... hi han diversos models.

D'altra banda, les formules i programes per a calcular antenes, suposen
que l'antena està situada al buit (o a efectes pràctics a una alçada de
1 longitud d'ona o superior). Si l'antena està més propera al terra o a
d'altres masses conductores, la seva impedància i diagrama de radiació
varien. Per això normalment cal ajustar les antenes un cop instal.lades
a la seva ubicació.

Cal tenir present que les estacionàries, per elles mateixes, NO ens
indiquen si una antena funciona o no. Les estacionàries (concretament la
relació d'ones estacionàries) són un simptoma no una causa. Generalment
tenir febre ens indica que estem malalts però per ellea mateixa la febre
no ens diu quina malaltia tenim. És més, si tractem la febre sense
tractar la malaltia, podem empitjorar. Canvieu febre per estacionàries i
encertareu.

Per no allargar-me més podeu mirar l'article que vaig escriure a ham.cat
sobre les estacionàries
[http://www.catlog.net/DIN/22-ArticlesTecnics/RacoQRP/LeEstacionaries.asp?Posicion=]

Experimenteu, experimenteu, experimenteu....

73's de Toni, EA3ERT

PD:

Si us plau signeu al peu dels missatges amb el nom i indicatiu (si el
teniu)