[qrpcat] Radials per a vertical HF?

EA3ERT ea3ert a qrp.cat
dll oct 22 00:31:20 CEST 2018

Hola,

El 21/10/18 a les 18:25, Arnau Perelló ha escrit:

> Sí, tinc una bobina entre viu i massa al peu de l'antena, tal com a la
> Butternut HF6V original. Com puc mesurar la impedància de l'antena?

Amb un analitzador d'antenes. A ebay n'hi ha de procedència xinesa força
barats.
[https://www.ebay.com/itm/MR100-Shortwave-SWR-Antenna-Analyzer-Meter-Tester-1-60M-SARK100-Ham-Radio-12Vdc/192049642191?hash=item2cb70cfacf:g:0G0AAOSwJ7RYS8YP:rk:3:pf:0]

Per una mica més el tens amb caixa metàl.lica
[https://www.ebay.com/itm/MR100-Shortwave-SWR-Antenna-Analyzer-Meter-Tester-1-60M-SARK100-Ham-Radio-12Vdc/192049642191?hash=item2cb70cfacf:g:0G0AAOSwJ7RYS8YP:rk:3:pf:0]

O aquest de FoxDelta a la India
[http://www.foxdelta.com/products/aaz-0217.htm] però en aquest cas cal
un pc per a presentar els resultats.

La bobina s'utilitza per fer pujar la impedància dels 36 Ohms fins als
50. Quan la mesuris, fes-ho sense la bobina.

> L'antena la tinc clavada a terra.Els radials tenen 5 metres de
> longitud. S'arrosseguen pel terra.

Quina longitud té el coaxial de baixada? Tens algun xoc de malla? Podria
estar-se comportant com un radial més llarg.

> No, rep bàsicament soroll en 40m. En 20m ben poca cosa al migdia i en
> dies bons. I no puc emetre amb el nivell de ROE que tinc.

Encara que no tinguis analitzador, amb un transmissor de banda correguda
i un mesurador d'estacionàries mira de fer una sèrie de lectures per
veure com varia la roe en les diferents bandes. Per a que no pateixi el
transmissor només has d'intercalar un atenudador (3-6db) de potència
suficient entre el tx i el mesurador.

Per exemple, amb aquestes resistències
[https://www.ebay.com/itm/10X-HF-RF-Termination-Resistor-Dummy-Load-ALCATEL-39-4696-30W-100ohm-30Watt-100R/132407779988?hash=item1ed41e6294:g:XnQAAOSw6kxXIJC6]
es pot fer un atenuador pi 100 a massa, 50 sèrie, 100 a massa que té
8,37dB d'atenuació i una impeància d'entrada i sortida de 45,5 Ohms (1,1
d'estacionàries). Crec que seria suficent per a fer mesures indicatives.

73's de Toni, EA3ERT