[qrpcat] Fabricació domèstica de circuits impresos

ea3ert a qrp.cat ea3ert a qrp.cat
div feb 22 14:17:33 CET 2019

Hola llista,

Fa uns mesos vaig adquirir una mini-fresadora a control numèric (CNC).
El nom sembla molt important però són quatre barres d'alumni, tres
motors i un dremel, tot controlat per un arduino. Pot adquirir-se en kit
o bé autoconstruir-la un mateix. Pel preu que costa el kit la vaig
comprar a Aliexpress
[https://es.aliexpress.com/item/CNC3018-ER11-GRBL-control-Diy-CNC-machine-3-Axis-pcb-Milling-machine-Wood-Router-laser-engraving/32802973337.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.274263c0utt7Jg]

Fer que les coses funcionin no és tan senzill com sembla a primera vista
però finalment ahir vaig completar el primer circuit imprès totalment
funcional fet amb la maquineta. Us adjunto la foto.

Fins arribar aquí hi ha hagut un procés d'aprenentatge de diferents
coses:

1.- CAD. Això és independent de la màquina però és el primer pas
necessari per a produir un circuit imprès. Després de mil anys de no
utilitzar-ne (l'últim cop va ser ORCAD per MS-DOS!!) m'he agut de tornar
a familiaritzar amb el CAD. M'ha agradat el EasyEDA que pot usar-se
online o descarregar-se. [https://easyeda.com/]

2.- Un cop tenim un fitxer Gerber podem passar a la segona part:
convertir-lo en un llenguatge comprensible per una fresadora, anomenat
G-code.
Per fer això he usat el Flatcam [http://flatcam.org/] En aquest programa
definim les eines a utilitzar, nombre de passades i podem
invertir/escalar la placa. Un cop tot llest obtenim un fitxer G-code amb
instruccions com: mou-te fins X,y, abaixa la broca fins Z....
comprensibles per la CNC.

3.- Cal un mitjà per anar subministrant les instruccions a la màquina.
La meva ve amb un controlador autònom on es pot posar una targeta SD amb
el programa G-code i s'encarrega d'executar-lo, però té unes capacitats
molt limitades.

Un dels problemes de les plaques de circuit imprès, és que no són
perfectament planes, cosa que fa que les separacions entre pistes (que
es tallen a una fondària fixa) siguin més amples en un costat que en un
altre. Per solucionar això he trobat un programa que es diu Candle
[https://github.com/Denvi/Candle] que permet fer moltes coses, entre
d'altres fer automàticament un mapa d'alçada de la placa per corregir la
fondària de tall de manera que sigui uniforme.

4.- Mecànicament cal cercar la manera de fixar la placa per a que no es
mogui i posar-li un màrtir a sota per no foradar la taula d'alumini de
la fresadora.

També cal alguna manera de bufar la pols que es genera en fresar. En el
meu cas he trobat (al basar xinès) una bomba centrífuga utilitzada per
inflar matalassos de platja. Això juntament amb un tub de plàstic
flexible de netejar fons d'aquari (del mateix origen que la bomba) i un
tros de tub d'alumini provinent d'un element d'antena de TV forma un
sistema de bufat que funciona prou bé.

Tots els programes (inclòs el controlador integrat dins de l'Arduino
https://github.com/grbl/grbl) són gratuïts. Tots ells tenen versió per a
Windows i per a Linux i la majoria són de codi lliure.

Conclusió:
Un cop superat l'aprenentatge el sistema funciona! Produeix plaques de
qualitat amb facilitat i permet reproduir-les encara més fàcilment.

Seguirem informant...

73's de Toni,EA3ERT

Name: pcb.jpg
Type: image/jpeg