[qrpcat] Dos DX amb Austràlia amb només 15W + preguntes.

EA3ERT ea3ert a qrp.cat
dll des 10 19:54:18 CET 2012

Hola llista,

On 10/12/12 13:03, Joan Tubau wrote:
> Interessant raonament.
> Un altre dia que tingui l'ocasió faré la prova amb menys potència,
> veja'm si em còpien.

Segur que si. Si arribes amb un 57 baixant 10dB la potència has
d'arribar 55 (suposant que no hi hagi QRM)
El realment difícil del QRP no és arribar sinó trencar els pile-ups i el
QRM. La meva experiència operativa amb 5w o menys m'indica que es tracta
de buscar les crides inicials de l'estació DX, quan encara no hi ha
gaire gent contestant. Si ens esperem a veure els DX al clúster és
extremadament difícil entrar-hi ja que hi han centenars d'estacions
cridant-lo.

> Si una antena dóna 9 dB de guany i cada 3dB es duplica la potencia,
> significa que aplicant-li 15W serien 120W (15X2 elevat a 3) de potència
> aparent radiada ?

Exactament!!!

El QRP es refereix a la potència de sortida del transmissor, no al guany
de l'antena. Amb poca potència i bones antenes es fan meravelles. Tu
mateix n'ets la prova.

En algunes bandes (LF, SHF...) la reglamentació limita la potència PRE
(Potència Radiada Equivalent) és a dir la potència que rep un observador
a una distància arbitrària comparada amb la que radiaria una antena de
referència (generalment un dipol de mitja ona). Això permet, per
exemple, que en 176KHz puguem utilitzar centenars/milers de wats tot i
que la reglamentació només permet 5W PER ja que l'antena és curtíssima
en relació a la longitud d'ona (i per tant radia molt poc.)

> Un misteri :
>
> Els controls solen ser recíprocs, o sigui, si ells arriben forts tú
> també arribes fort i si arriben baixets tú arribes baixet.

No necessàriament. La propagació és recíproca, però el senyal és
proporcional a la potència.
El senyal al connector del receptor A IGUAL POTÈNCIA al connector del
transmissor és recíproca. Amb un exemple:

TX A: 10w
Antena A: dipol 0 dB
TX B: 10w
Antna B: yagi 5 elements 10dB

RX A: 3uV (per exemple)
RX B: 3uV (en el mateix exemple)

TX A: 200w
Antena A: dipol 0 dB
TX B: 10w
Antna B: yagi 5 elements 10dB

RX A: 3uW (per exemple)
RX B: 60uW (en el mateix exemple)

> Però amb la cúbica m'he trobat en forces ocasions que el corresponsal
> m'arriba fatal (he hagut de passar un 41 i no és problema d'S-meeter, ja
> es nota per l'àudio que arriba dèbil) i en canvi a mi em passen bons
> controls (59) tan si treballen amb directiva com amb vertical i es nota
> que em senten perfectament. I no és per l'orientació de l'antena, doncs
> girant-la tampoc aconsegueixo millorar el senyal i conmutant a la
> vertical tampoc es guanya res.
> A què pot ser degut ?

A part de l'explicació anterior (que és la causa principal) també pot
ser el diferent guany de cada receptor. En teoria amb 50uV de senyal al
connector d'antena tots els receptors haurien de marcar S9 i tenir 20dB
de senyal útil per sobre del soroll. Aquest és l'estàndard generalment
acceptat però ni de lluny la realitat. Fins i tot el mateix receptor en
bandes diferents rep de forma diferent. Per exemple en 40m 50uV generen
un S9+5 i 23dB i en 10m els mateixos 50uV generen un S8 i només 14dB de
sortida.

Treballant QRP jo sempre considero que el corresponsal té 13dB més de
senyal que jó (100W en front de 5W), per tant contestar un senyal que
estigui a penes 2 S per sobre del soroll tindré moltes dificultats ja
d'entrada per treballar-lo. Sempre començo per contestar a estacions que
estiguin com a mínim 4S per sobre del soroll per a tenir alguna
possibilitat.

Fa molts anys, quan vivia al QTH d'Horta a Barcelona, tenia una
directiva monobanda de 3 elements i un turó a sota que em donava molt
bona sortida en 10m cap Europa. Avorrit de treballar G-DL-PA-SM-ON...
una temporada em vaig dedicar a contestar senyals forts (per sobre de
S9) amb 0,1W i curiosament els feia pràcticament tots!

Vaja un "rotlle" que us he colat!

73's de Toni