[qrpcat] 1eres proves cúbica

ea3ert a qrp.cat ea3ert a qrp.cat
dic ago 7 10:44:14 CEST 2013

Hola llista,

> Això no seria cap problema si l'antena no fos tant estreta (té un
> marge d'uns 800KHz sense passar de 2 de ROE) i ara em trobo que al
> marge de digitals (tot i que no hi surto) estic a 2,5 de ROE.

El més senzill és posar un acoblador entre l'equip i l'antena.

> Algú sap si sempre que dones alçada a una antena li puja el centre de
> banda ? Suposo que al variar les impedances també varia el punt de
> ressonança.

Sempre que una antena estigui a menys de mitja ona de terra, al
pujar-la variarà. Desconec si sempe és en el mateix sentit (amunt o
avall.)

> Com podria eixamplar el marge de l'antena ? Imagino que es deu
> comportar com una yagi i hauria de variar la separació dels elements a
> costa de perdre directivitat, factor Q, etc.

Exactament. O bé posant una resistència que es mengi una part de la
potència (que és un dels trucs de les antenes "màgiques". No en dieun
resistència sinó "bobina" "balun" però amb unes pèrdues tan grans que es
comporta com una resistència.)

> Amb el balun 1:1 connectat (calculat a 28.500) he notat que l'antena
> s'adapta millor per la part de baix (per dalt no s'ha notat res), o
> sigui, he guanyat més amplària, ara és d'uns 960KHz, això no sé si és
> bó. Ara el centre de banda ha baixat a 28.600. Sense analitzador vaig
> a les palpentes...

Jo no em mataria més. Encara que aconsegueixis exiamplar la banda serà
a costa de perdre guany i, sobretot, relació F/B.
La solució senzilla (espeicalment per 10m) és posar un petit acoblador
pi. Es pot fer amb components molt barats o reciclar-ne un de 27. A
penes té cap pèrdua i et permetrà operar en tota la banda.

Altres coses:

- Com que estic fent reformes a casa i tenia les eines a ma, he posat
els suports pel màstil de la yagi de 2m. De moment només hi ha els
ferros a la paret i 3 màstils de 1,5m i 35mm. Més endavant hi anirà
l'antena.

- Fa uns dies viag anar a Diotronic, a Barcelona, i vaig comprar una
caixa de plàstic per l'analitzador de transistors. Quan tingui temps la
mecanitzaré. D'altra banda m'ha servit per adonar-me'n de la diferència
de preu enorme que hi ha comprant per internet. Visca ebay!

- Estava en tractes per adquirir un gerenardor de RF però el negoci
s'ha frustrat. Com que el pes és de més de 20Kg, el propietari no ha
vist clar enviar-lo per correu des d'Anglaterra. És una llàstima perquè
sortia molt bé de preu. :-(