[qrpcat] Novetats ea3hoa

Joan Tubau j_tubau a yahoo.es
dim jul 16 14:21:48 CEST 2013

Jo només puc dir que disfruto molt aprenent coses sobre aquests temes amb explicacions de la gent que hi entén, això és collonut i no té preu !!!

El que sí que puc és corroborar (per experiència) una cosa de les que dius, doncs la fressa (QRN) que a vegades agafo amb la vertical quan conmuto a la cúbica desapareix.

________________________________
 De: "ea3ert a qrp.cat" <ea3ert a qrp.cat>
Para: Llista QRP.CAT <qrpcat a qrp.cat>
Enviado: Martes 16 de julio de 2013 13:38
Asunto: Re: [qrpcat] Novetats ea3hoa

Hola llista,

A 2013-07-16 13:12, Joan Tubau escrigué:
> El comentari de connectar els equips a un terra comú, m'ha fet pensar
> en un article de l'EA3OG (conferenciant sobre SDR d'aquest Mercaham)
> en el qual es mostra totalment en contra d'aquesta habitual pràctica :
>
> http://radioaficion.biz/?p=511 [1]
>
> 73's de Joan EA3FRI

Em permeto discrepar lleugerament d'en Luis EA3OG. Les seves reflexions
sobre la terra de RF són correctes però no així el seu consell.

En aquest cas està convertint la conseqüència (radiació del cable de
terra) en la causa (assimetria en l'antena) i el que fa és eliminar el
cable amb l'esperança que així eliminarà la radiació. Això és fals. Si
eliminies el cable de terra i segeuix existint rf, aquesta anirà pel
coaxial, pel cable del rotor, pels vents o pel màstil, sigui per on
sigui buscarà un camí a terra. Si l'antena és simètrica i/o amb balun i
no hi ha retorn de RF, que hi hagi cable de terra o no a efectes de RF
és neutre ja que no circularà RF per fora del coaxial. Pot existir un
efecte de ressonància paràsita depenent de la longitud del cable i la
banda, però és el mateix efecte que pots tenir amb la longitud dels
vents i/o de la torre. Per evitar aquest últim fenòmen estic d'acord amb
ell en la necessitat de posar ferrites al cable de terra per a
desacoblar-lo en RF.

Però si la terra no porta RF per a què pot ser útil?
1.- Per evitar que es formin càrregues estàtiques a l'estructura i/o
que es descarreguin per llocs inadequats.
2.- Com a prevenció per la caiguda del llamp.
3.- Per eliminar determinats sorolls captats per l'estructura i/o el
cable coaxial.

És la panacea? NO. En cap cas substitueix una antena correcta. En el
cas concret d'en Josep Ma, EA3HOA el meu consell pels problemes de
soroll des del moment zero ha estat canviar a una antena horitzontal
(amb balun) i posar-la tan lluny de la font de soroll com pugui (si no
pot ser en el pla horitzonal, més alta).

Com que ni de lluny no tinc la possessió de la veritat absoluta
s'admeten opinions/comentaris/crítques.