[qrpcat] Antenes per pescar-hi ones

Raul Martinez rmartinezpu a gmail.com
dll des 8 22:02:47 CET 2014

Bon dia, tarda o nit:

Fa uns dies em vaig firar una canya de pescar de fibra de vidre i un suport
per fer-me una antena de fil llarg (tot el que dóna la canya, uns 7 metres).
Vaig inspirar-me en la canya de pescar de l’amic Toni, EA3ERT, que vaig fer
servir el dia de la trobada al Castell de Montesquiu. Encara que només vaig
treure una afonia (el QRP és el que té), em va agradar força la simplicitat
del disseny i la portabilitat i lleugeresa del muntatge. Bé, inspirar-me, el
que es diu inspirar-me... són la mateixa canya i el mateix suport, comprats
al Decathlon.

No recordo ben bé els detalls, per això li vaig demanar a Toni. Didàctic com
sempre (i no és pas conya), em va recomanar que ho fes extensiu a tota la
llista: d’una banda puc rebre molta més informació, no pas només la seva
opinió, i d’altra banda tothom la pot rebre, no només jo.

El muntatge elèctric de l’antena seria: UN-UN 4:1 a l’entrada, i de la seva
sortida els radials i el fil llarg. La potència que faré servir és QRP. La
teoria diu 5 watts, però sempre està la temptació de fer-la servir amb més
potència, encara que no crec que mai passi dels 20 watts. Les bandes
d’operació.... de 10 a 40m, encara que crec que, sacrificant el rendiment,
es pot fer servir a 80 metres.

El dubte que tinc és, principalment, el UN-UN: quina ferrita faig servir
(material, diàmetre). He trobat una web:

http://www.iz1dff.com/progetti/canna_da_pesca_en.html

on recomanen un toroid Amidon T200/2... d’aquests no en tinc... abans de
posar-me a comprar per Internet com un boig, volia contrastar opinions amb
vosaltres.

Altre dubte seria la mida dels radials. Sobre el nombre de radials tinc clar
que, quant més hi posi, millor. Però la seva mida dependrà de la banda, de
manera que s’ha de trobar una solució de compromís que funcioni bé a totes
les bandes, en major o menor grau. Però això suposo que ho trobaré amb
“assaig i error”.

Hala, a veure que us sembla:

Raúl

EA3HLF