[qrpcat] Antenes per pescar-hi ones

RAUL MARTINEZ PUEBLA rmartinez a ub.edu
dim des 9 17:00:43 CET 2014

Moltes gràcies a tots. Ara tinc tota la informació que volia (crec).

Sobre fer servir la canya de pescar en 80metres... doncs estava equivocat. Creia que en 40 anava justeta i que en 80 sacrificaves el rendiment. Però és veritat, 7 metres respecte a 80 és una diferència considerable. I també tens raó, a 80 metres i en portable no crec que la faci servir mai.

Sobre el toroide encara no tinc clar quin mix. Abans dubtava entre el 2 i el 6, ara entra en joc el 61... els dos primers són de ferro en pols, i el 61 sembla que és FT, ferrita, no? Em sembla que només tinc dels primers... però si dius que n'hi ha prou amb que la Ri del transformador sigui 10 cops la de la línia, puc fer-hi proves amb el que tinc. Suposo que, tractant-se de QRP, el diàmetre del cable no és crític.

Sobre els radials... vaig llegir un article a la Radcom on feien un estudi sobre el nombre de radials idoni per a una antena semblant i, per sobre de 13 radials (crec recordar), la diferència de rendiment era mínima. Així i tot, per un "field day", amb 4 radials n'hi hauria d'haver prou (assumint que vull fer una aperiódica ground-plane), no tant en termes de rendiment com de complexitat de muntatge. La pràctica ho dirà.

Sobre l'acoblador... fins que no trobi un acoblador automàtic (Z-11, Z-817 o similars), hauré de fer amb el MFJ-941E que tinc. És manual i fa com 2 cops el meu FT-817, però és el que hi ha. Posar un acoblador automàtic a la base de l'antena suposaria una despesa considerable (i un cable d'alimentació o injectors de tensió al coaxial), encara que els avantatges ho fan temptador...

Vinga, que m'embolico massa parlant. Gràcies de nou per les respostes.

Raul
EA3HLF

-----Mensaje original-----
De: Qrpcat [mailto:qrpcat-bounces a qrp.cat] En nombre de ea3ert a qrp.cat
Enviado el: dimarts, 9 / desembre / 2014 12:51
Para: qrpcat a qrp.cat
Asunto: Re: [qrpcat] Antenes per pescar-hi ones

Hola llista,

S'està citant Raul Martinez <rmartinezpu a gmail.com>:

> del disseny i la portabilitat i lleugeresa del muntatge. Bé,
> inspirar-me, el que es diu inspirar-me... són la mateixa canya i el
> mateix suport, comprats al Decathlon.

N'he comprada una altra! 15 Eur.

> El muntatge elèctric de l’antena seria: UN-UN 4:1 a l’entrada, i de la
> seva sortida els radials i el fil llarg. La potència que faré servir
> és QRP. La teoria diu 5 watts, però sempre està la temptació de fer-la
> servir amb més potència, encara que no crec que mai passi dels 20
> watts. Les bandes d’operació.... de 10 a 40m, encara que crec que,
> sacrificant el rendiment, es pot fer servir a 80 metres.

En 40 ja sacrifiques rendiment (una quart d'ona són 10m i la canya només en té 7), en 80 no funcionarà gens. De totes maneres, si és per portable normalment operaràs de dia i per tant 80m està descartada.

> El dubte que tinc és, principalment, el UN-UN: quina ferrita faig
> servir (material, diàmetre). He trobat una web:
>
> http://www.iz1dff.com/progetti/canna_da_pesca_en.html

Alerta amb aquesta web i d'altres similars. Descriuen l'antena com una de les que en vaig dir "màgiques" sense radials. Les lectures d'estacionaàries són pura fantasia ja que depenen de la longitud del coaxial, alçada, conductivitat del terra. Sense radials i xoc de rf al coaxial pot passar qualsevol cosa.

> on recomanen un toroid Amidon T200/2... d’aquests no en tinc... abans
> de posar-me a comprar per Internet com un boig, volia contrastar
> opinions amb vosaltres.

Un T200 pot aguantar tranquil•lament 200W. Excessiu per un QRP. Tampoc tinc clar que el mix 2 sigui el millor. Personalment m'inclinaria pel 61.
Sent realista, jo he utilitzat el primer toroide de ferrita que he trobat per casa. El que és important és que la reactància inductiva del transformador sigui com a mínim 10 vegades la impedància del cable coaxial.

Exemple: amb un cable normal de 50 Ohm cal que la impedància mínima siguin 500 Ohms. Al final (suposant que l'antena presenti una càrrega
perfecta) el que tenim són dues "resistències" (si ja sé que no és
correcte) en paral•lel, una de 50 i una de 500, de manera que obtenim
45,45 Ohms i per tant una pèrdua de potència en forma de calor al transformador del 9,09%. Un 90,9% de l'energia passa a l'antena i la resta es dissipa. Si en lloc de 500 Ohms el transformador en presenta
400 (ja sigui per tenir menys espires o per utilitzar una ferrita de baixa permeabilitat) la pèrdua de potència serà del 11,11%.

> Altre dubte seria la mida dels radials.

"Cada maestrillo tiene su librillo" Això també val pels radials. Des de gent que no n'hi posa cap fins a qui recomana un mínim (!) de 32.

Les meves opinions, ni millors ni pitjors, les meves:

Cal distingir 4 situacions possibles:

a) Antenes no ressonants

a.1) Antenes màgiques: sense radials (formalment). Sempre tenen un rendiment menor que si tinguessin radials correctament instal•lats.
Encara no he vist ningú que m'hagi provat el contrari. Segons els casos poden utilitzar el màstil de suport o el coaxial com a contra-antena.

a.2) Ground-plane aperiòdica: és una “antena màgica” amb radials de la mateixa longitud que el radiador i elevats respecte de terra. Tant el radiador com els radials NO ressonen a cap banda d’aficionat.

b) Antenes ressonants

b.1) Antenes marconi: verticals sobre el terra. Les favorites de les bandes baixes per una raó molt simple: les seves dimensions fan inviable muntar-les alçades. Aquestes utilitzen el sòl com a contra antena. La funció dels radials és augmentar la conductivitat a la RF del terreny. Ni el seu nombre ni la longitud són crítics: quan més millor. Com que el pla de terra no és ressonant funciona perfectament en multibanda.

b.2) Antenes ground-plane: verticals alçades. Són les que tenen més rendiment de totes les descrites però NECESSITEN obligatòriament una contra-antena formada per un nombre de conductors RESSONANTS a la freqüència d'operació i disposats de manera SIMÈTRICA. Si alguna d'aquestes condicions no s'acompleix ja no estem parlant de una grount-plane sinó d'alguna altra cosa. De la tercera condició es desprèn que com a mínim calen 2 radials oposats. L'eficiència amb el nombre de radials creix logaritmicament, de manera que per sobre de 4 no val la pena la complexitat mecànica per l'augment de rendiment.
L'inconvenient principal és que cal posar un joc de radials per cada banda.

> Sobre el nombre de radials tinc clar
> que, quant més hi posi, millor. Però la seva mida dependrà de la
> banda, de manera que s’ha de trobar una solució de compromís que
> funcioni bé a totes les bandes, en major o menor grau. Però això
> suposo que ho trobaré amb “assaig i error”.

A partir de la reflexió anterior cal determinar com vols muntar
l'antena: si és a nivell de terra tants radials com vulguis de longitud aleatòria, si és elevada 3-4 és un bon compromís entre facilitat de muntatge i rendiment. És important que estiguin alçats sobre el terra com a mínim mig metre a la part on es connecten a la línia.

Fins ara en la descripció de les antenes no he parlat en cap moment de balun o unun. Aquests elements NO formen part de l'antena sinó que adapten la impedància del cable a la del radiador però ells mateixos no radien. La millor opció si és possible és posar un acoblador automàtic (o manual) al peu de l'antena i no utilitzar cap transformador d'impedància. L'acoblador (un d’exterior SGC, Hygain,
Icom...) farà questa funció amb més eficàcia que qualsevol ferrita.

Si això no és possible per cost, dimensions o el que sigui, un transformador d'impedàncies permetrà utilitzar un acoblador (manual o
automàtic) al costat del TX. Cal tenir clar que CAL un acoblador d'impedàncies per a que una antena de canya de pescar pugui funcionar en multibanda amb eficiència. Si no és així, la baixa roe és a cost d’utilitzar el transformador com càrrega artificial. Com a conseqüència d’això, el coaxial haurà de ser tan curt com sigui possible per a tenir baixes pèrdues.

Les meves antenes amb canya de pescar ara mateix són totes dues del tipus aperiòdic (encara que anteriorment he provat tant les "antenes màgiques" com les ground-plane):

- Estació fixa: vertical 7m + 3 radials de 7m a 9m d’alçada i acoblador automàtic al punt d’alimentació. Sense balun.

- Estació portable (field-day): vertical 7m + 2 radials de 7m elevats 1m sobre el terra amb unun 1:9 en una ferrita Ariston i balun de corrent per evitar la radiació del coaxial, 4m de coaxial i acoblador automàtic al costat del TX.

Perdoneu el "rotllo"

73's de Toni