[qrpcat] Vatímetre

ea3ert a qrp.cat ea3ert a qrp.cat
dim maig 6 12:13:12 CEST 2014

Hola llista,

Continuo amb la construcció del vatímetre-càrrega artificial. Ara
estem en el punt d'haver de calibar-lo. Per fer-ho disposo de
l'analitzador de comunicacions Anritsu que vaig mencionar en un correu
anterior. Aquest aparell incorpora, entre d'altres coses, un vatímetre
digital molt precís fins a 2GHz. El problema és que només admet com a
màxim una potència d'entrada +40dBm (10W), per tant s'imposa fabricar
un atenuador de potència per intercalar-lo entre el transmissor i el
medidor.

NOTA: la pregunta que us fareu és per a que vull un vatímetre analògic
amb una precisió màxima (amb sort) del 10% quan en tinc un de digital
de l'1%?
Per molts motius, però per posar-ne 3:
- Portabilitat: el digital pesa 35 quilos i fa 75x75x30cm!
- Precisió: per moltes feines no cal tanta exactitut, però si
determinar fàcilment el màxim de senyal, cosa que és més intuitiva amb
un instrument d'agulla que en una pantalla digital numèrica.
- Rapidesa de mesura: l'instrument digital triga una bona estona a
carregar el programari, i un cop carregat has de navegar per diversos
menus per configurar l'instrument per la mesura que necessites.

Segueixo: finalment l'atenuador consisteix en 3 resistències de
potència (200 Ohms, 1k i 200 Ohmx) muntades sobre un dissipador de
calor d'alumini de la mateixa procedència que el del vatímetre. Us
estalvio el muntatge mecànic. El resultat és un atenuador de 13dB
(100W s'aconverteixen en 5W) que està a 1-1,1 d'estacionàries en tota
la hf i fins a 1,2 en 2m.

La següent fase és ajustar la potència de sortida del tx amb
l'atenuador i el vatímetre digital, i un cop fixada connectar el tx al
vatímetre analògic i calibrar-lo d'acord amb la lectura anterior.
Posteriorment cal escanejar l'escala de l'instrument i amb un programa
de dibuix refer l'escala d'acord amb els valors anteriors.
Aquest fase encara no la tinc feta. us adjunto fotos de l'atenuador i
el vatímetre.

Name: atenuador.jpg
Type: image/pjpeg