[qrpcat] Relat de l'activitat QRP al QTH d'estiu

RAUL MARTINEZ PUEBLA rmartinez a ub.edu
dic ago 26 12:08:03 CEST 2015

Bon dia, llista,

Aquest estiu he aprofitat per endur-me l'FT-817 a l'apartament de Cunit, on (fins ara) no havia fet res més que SWL i tafanejar amb un escàner. La veritat és que l'absència d'un terrat propi i que el balcó tingui sostre no animen gaire a posar-hi antenes, més si tenim en compte que només disposo d'una canya de pescar de 7 metres amb un fil i un UN-UN 9:1... així i tot, no vaig poder estar-me de provar-ho.

L'única manera que vaig trobar de posar l'antena va ser la que es veu a la foto "antena" (la foto està una mica passada de nivells, però ho he fet perquè es distingeixi l'antena de color negre contra el cel de nit): a la cantonada del balcó i una mica torta perquè superés el sostre. El suport (foto "suport", suport per a canya de pescar del Decathlon) el vaig agafar amb unes brides; com que és un perfil d'alumini en angle recte, encaixava perfectament a la cantonada de la barana.

Encara que a la foto "un-un" quedi per sota de la barana, a l'últim moment vaig decidir pujar la capseta per sobre d'ella, de manera que el fil radiant no quedés "apantallat" per la barana. No sé si té cap base científica, però com a QRP qualsevol mW compta...

Els radials que surten de l'UN-UN els vaig posar com vaig poder: un parell de cables de 7 metres, tots dos per fora de la barana però seguint la seva direcció: un cap a l'oest i l'altre cap al nord. Les altres dues direccions no eren ni "radial-friendly" ni "veïns-friendly" ni "dona-friendly", de manera que això és el que vaig poder posar-hi.

Quan la família i els mosquits van acabar de sopar (tard, molt tard!) i ja s'havia fet fosc, vaig poder muntar la parada a la taula (foto "shack"): FT-817ND, acoblador automàtic LDG Z11-ProII i bateria de 12v 5Ah (amb voltímetre digital xinès que em van enviar de regal amb altra compra). Llavors vaig començar a fotre crits a HF. Bé, a sentir com els pegaven la resta, perquè l'apartament està ubicat a un veïnat on ningú té aire condicionat i llavors passen els estius al balcó, de manera que tothom sentia els meus crits i vaig haver d'abaixar la veu. Pujant una mica el guany del micro a SSB ho vaig mirar de compensar.

Donat que eren les 11 de la nit tocades només em vaig dedicar a 40 metres. La resta de bandes les vaig provar, però estava tot (òbviament) tancat; només a 20 metres se sentia alguna cosa, però ni a 15 ni a 20 l'acoblador funcionava automàticament. Es pot configurar com a LC o com a CL, de manera que el vaig posar en alta impedància i vaig aconseguir acoblar l'antena manualment. De qualsevol forma, ni a 20 metres vaig trobar-hi ningú que arribés fort, de manera que només podia fer servir 40 (a 80 l'antena no s'acobla).

A 40 la situació tampoc era ideal: tothom s'estava queixant del QRM (S8 i apujant-se) i de la propagació i estaven fotent-li tota la xixa que podien... imagineu-vos el que em sentirien a mi amb 5 vats... De qualsevol forma, i després d'hora i mitja fotent crits (crits en veu baixa) i responent a tothom que cridava (un als EUA no em va sentir, una pena), vaig tenir la primera alegria: un EA7 des d'Almeria em va respondre, però només va copiar "EA3?LF"... el QRM, a tot això, ja era de S9, de manera que, encara que vaig provar-ho mitja dotzena de cops, no em va sentir l'indicatiu complet i va quedar QRT sense haver pogut completar el contacte.

Però m'havia sentit algú.

Això em va donar esperances, i 10 minuts després vaig respondre a una crida d'un italià (que arribava com volia, però això ja és normal) en portable des de Sicília... i em va sentir. Una miqueta per sobre del QRM (em va passar un 57), però em va sentir i vaig poder completar el contacte. Victòria!!!

Una estona més tard, fent QSY vaig trobar el final d'una crida que deia "...calling CQ on 40 meters" i vaig respondre. Em va sentir, però em va dir que estava cridant als EEUU i que em quedaria amb les ganes. Però també m'havien sentit des de las Azores!

Amb això ja eren les 2 del matí i ho vaig deixar còrrer. Al dia següent ho vaig tornar a provar, però el QRM ja era de S9/9+ i, encara que vaig estar-me altre parell d'horetes fotent crits, no vaig tenir la sort del primer dia. Només vaig sentir una sèrie de punts en CW que l'amic Toni (EA3ERT) va enviar fent unes proves a 20 metres, desde Salàs.

La resta de dies no vaig disposar de gaire temps per fer ràdio... en total, dels 4 dies que he pogut muntar la parada, 2 han estat de proves de poca estona, i dels 2 dies restants que m'he pogut posar una estona llarga, 2 contactes (sí, compto el de las Azores que em va rebutjar, em fa il·lusió!).

Tenint en compte la ubicació de l'antena, la manca de radials adequats, els 5 vats, estar-hi gairebé al nivell del mar, el QRM... no ha estat tan malament! Bé, sí que ho ha estat, de malament, però per mi és una fita històrica que em senti algú.

Ara toca provar amb els modes digitals, a veure si treiem profit d'aquests 5 vats....

Salutacions,

Raúl
EA3HLF

Raúl Martínez
Unitat Informàtica Centre Ciutat
Universitat de Barcelona

Aquest correu electrònic i els annexos poden contenir informació confidencial o protegida legalment i està adreçat exclusivament a la persona o entitat destinatària. Si no sou el destinatari final o la persona encarregada de rebre'l, no esteu autoritzat a llegir-lo, retenir-lo, modificar-lo, distribuir-lo, copiar-lo ni a revelar-ne el contingut. Si heu rebut aquest correu electrònic per error, us preguem que n'informeu al remitent i que elimineu del sistema el missatge i el material annex que pugui contenir. Gràcies per la vostra col·laboració.

Este correo electrónico y sus anexos pueden contener información confidencial o legalmente protegida y está exclusivamente dirigido a la persona o entidad destinataria. Si usted no es el destinatario final o la persona encargada de recibirlo, no está autorizado a leerlo, retenerlo, modificarlo, distribuirlo, copiarlo ni a revelar su contenido. Si ha recibido este mensaje electrónico por error, le rogamos que informe al remitente y elimine del sistema el mensaje y el material anexo que pueda contener. Gracias por su colaboración.

This email message and any documents attached to it may contain confidential or legally protected material and are intended solely for the use of the individual or organization to whom they are addressed. We remind you that if you are not the intended recipient of this email message or the person responsible for processing it, then you are not authorized to read, save, modify, send, copy or disclose any of its contents. If you have received this email message by mistake, we kindly ask you to inform the sender of this and to eliminate both the message and any attachments it carries from your account. Thank you for your collaboration.