[qrpcat] Sol·licitut ajut per muntar una antenna

Joan Amigó joanamigo a gmail.com
dic feb 11 21:05:55 CET 2015

Bona nit Toni i resta de companys de la llista,

Disculpa Toni, que no hagi contestat abans, però és que tinc tants fronts oberts, que no puc amb tots i vaig fent sobre la marxa.
Perfectament entés el tema del preamplificador de senyal a dalt i baix de l'antenna, no sabia que en aquesta banda en el cas de la ràdio també hi ha tanta pèrdua. Aquests petits preamplificadors que es poden comprar en forma de kit, que saps a través de quina web podria aconseguir-los per poder posar-los al receptor de V-UHF, entenc pel que m'expliques que igual que en el cas de la TV, n'hauria de posar un a dalt a l'antenna, i un altre a baix abans de l'entrada al receptor oi?, o amb un dalt o baix n'hi hauria prou?

Pel cas de l'antenna de decamètriques, sí que podría posar un cable coaxial RG-174, el que fins que m'ho has comentat no sabia que existeix aquest cable coaxial tant prim, jo només coneixia el RG-58, he estat mirant per la xarxa cables d'aquest RG-174 i veig que n'hi ha en bastants llocs, com pots observar els meus coneixements són molt bàsics i limitats.

Amb el tema de posar un duplexor i siguent més complicat ja no m'atreveixo, prefereixo canviar el cable RG-58 que tinc per Decamètriques per aquest RG-174, que segur que em serà més fàcil de poder-ho fer.

De sintonitzador/acoplador d'antenna no en tinc cap, aquests aparells he preguntat al Sr. Google i veig que n'hi ha bastants de MFJ, no sé si són millors o pitjors que altres, però suposo que siguin de la marca que siguin es deuen poder aconseguir per aquí, oi?.

L'antenna loop puc mirar de fer-me'n alguna a veure que tal funciona, que també he vist alguns tutorials i no semblen massa difícils de muntar, l'unic que es deu tenir de fer quan està acabada per millorar la senyal deu ser, moure l'orientació del loop fins a aconseguir la millor senyal, veritat?.

Toni, he aprés més amb aquests dos correus teus que amb una colla d'anys, t'agraeixo moltíssim les explicacions i el temps que em dediques.

Salutacions molt cordials!
Joan

-----Mensaje original-----
De: Qrpcat [mailto:qrpcat-bounces a qrp.cat] En nombre de EA3ERT
Enviado el: viernes, 06 de febrero de 2015 19:53
Para: Llista QRP.CAT
Asunto: Re: [qrpcat] Sol·licitut ajut per muntar una antenna era -/Presentació nou radio-aficionat EA3HTP/

Hola llista,

> El meu interès en quan a escolta, són les Decamètriques i en menor
> mesura l'Ona Llarga, per la V-UHF, tinc una discono que aquesta sí que
> passa la baixada d'antena per la banda interior dels pisos, però la
> ràdio d'V-UHF com que la tinc a la banda interior del pis, no hi ha
> una baixada extra de fil de l'antenna. El problema és que o l'antenna
> aquesta no dona gaire resultat, o també que el receptor, que és un
> Kenwood RZ-1, és més sord que una tàpia, ara tinc un ICOM IC-R20 i em
> sembla que el connectaré a aquesta antenna a veure si va millor que el Kenwood.

Ja que en V-UHF el soroll atmosfèric és baix, pots provar a posar un preamplificador a dalt on està l'antena. En V-UHF les pèrdues en el cable coaxial i els connectors poden arribar a ser molt importants. Un petit preamplificador compensa aquestes pèrdues (per això les antenes de TV porten els amplificadors a dalt i no a cada pis). En V-UHF la característica més important del previ és que ell mateix generi internament un soroll molt baix. Això és important fins al punt que aquest tipus de previs s'acostumen a anomenar LNA (Low Noise Amplifier).
La construcció és senzilla i es poden comprar en kit o auto-fabricar-los. El corrent d'alimentació arriba pel propi coaxial, de manera que no cal tirar cap altre fil addicional.

> [...]
> soroll continu a vegades, però sembla més problema de propagació que
> no pas per les bandes en si mateix, no sé si a causa de totes les
> mogudes de tormentes solars que fa un parell o tres d'anys que duren o
> si és problema també de falta d'una bona antenna, bastant de temps
> enrere sí que de tant en tant escoltava un soroll continu, però em
> donava la impresió de que era algún aparell de TV o alguna altra font
> d'interferències d'algun veí, ja que quan em posava a escoltar la
> ràdio a les 2 o les 3 de la matinada, aquest soroll no el sentía.

Per sota de 15MHz el problema habitual acostuma a ser massa senyal, no poc senyal. Si realment el problema és de poc senyal, pot posar-se un previ però en HF generalment el problema és el soroll. Posant un previ no solament no millora sinó que la relació senyal útil/soroll molts cops empitjora.

No tens possibilitat de passar ni un coaxial RG-174? Aquest cable és tan fi com un fil elèctric convencional i podria permetre't posar l'antena al terrat. En HF les pèrdues del coaxial són irrellevants.

Si no hi ha altra solució, també es pot utilitzar el mateix cable que tens per V-UHF simultàniament per HF posant un duplexor a dalt i a baix.
Aquesta solució és tècnicament més complexa i introdueix més pèrdues però hi han casos on és la única possible.

Un altre tema és l'adaptació d'impedàncies de l'antena al coaxial. Tens algun sintonitzador/acoplador d'antena?

Com alternativa, especialment a les bandes més baixes pot funcionar una antena de quadre blindada (shielded loop).

> El pis no queda massa ensotalat, és un quart pis, i tant davant com
> darrere i als costats, hi ha pisos de 5 plantes, pel que quedo un pis
> per sota de l'ultim dels blocs que tinc pels voltants.

No és la situació ideal però n'hi ha de molt pitjors.

Fins ara.

Toni, EA3ERT