[qrpcat] Sol·licitut ajut per muntar una antenna

Joan Amigó joanamigo a gmail.com
dim feb 17 20:39:38 CET 2015

Moltíssimes gràcies Toni, ja tinc força feina.

Salutacions, o bé 73 com és de rigor.
Joan

-----Mensaje original-----
De: Qrpcat [mailto:qrpcat-bounces a qrp.cat] En nombre de ea3ert a qrp.cat
Enviado el: jueves, 12 de febrero de 2015 10:30
Para: Llista QRP.CAT
Asunto: Re: [qrpcat] Sol·licitut ajut per muntar una antenna

S'està citant Joan Amigó <joanamigo a gmail.com>:

> Bona nit Toni i resta de companys de la llista,
>
> Disculpa Toni, que no hagi contestat abans, però és que tinc tants
> fronts oberts, que no puc amb tots i vaig fent sobre la marxa.

Això és una afició i no hi ha obligació de res.

> Perfectament entés el tema del preamplificador de senyal a dalt i baix
> de l'antenna,

Com que el tema V-UHF i decamètriques són completament diferents, partiré la resposta i em concentraré en V-UHF.

no sabia que en aquesta banda en el cas de la
> ràdio també hi ha tanta pèrdua. Aquests petits preamplificadors que es
> poden comprar en forma de kit, que saps a través de quina web podria
> aconseguir-los per poder posar-los al receptor de V-UHF, entenc pel
> que m'expliques que igual que en el cas de la TV, n'hauria de posar un
> a dalt a l'antenna, i un altre a baix abans de l'entrada al receptor
> oi?, o amb un dalt o baix n'hi hauria prou?

No, només a dalt. A baix no cal.
La idea del preamplificador és bàsicament compensar les pèrdues del cable coaxial.

En aquesta pàgina de la vikipèdia
http://ca.wikipedia.org/wiki/Cable_coaxial#Taula_de_caracter.C3.ADstiques_dels_principals_cables_coaxials (i d'altres moltes) hi ha una taula d'atenuacions per alguns cables coaxials.

Anant a la teva instal.lació concreta, suposem que tens 20m de cable.
Això vol dir que a 400MHz hi ha unes pèrdues de 7,8 dB suposant que el cable i l'antena estiguin perfectament adaptats (cosa fàcil en UHF si estem utilitzant una antena de la banda correcta) i que els connectors són perfectes (no tan fàcil). En aquest cas un preamplificador ens hauria d'aportar un guany mínim d'uns 10dB, una xifra perfectament assolible.

Però el món real dista molt de ser ideal: a l'aire hi ha més coses que no les que volem escoltar. Per això en tot receptor V-UHF, i per extensió, en tot preamplificador hi ha tres factors que juguen i són contraris entre si: guany, soroll intern i marge dinàmic.

- El guany és el que generalment entenem per amplificació: en un amplificador de 20dB, amb un senayal X a l'entrada, a la sortida obtindrem un senyal 100X, cent vegades més gran.

- El soroll intern és aquell que genera el propi amplificador SENSE ANTENA. Si connectem una resistència de 50OHms a l'entrada i connectem i desconnectem l'amplificador al receptor, notarem un augment de soroll pel sol fet de posar el previ. L'objectiu és que aquest augment de soroll sigui mínim.

- El marge dinàmic. Quan un previ (o receptor) rep dos o més senyals molt forts, ell mateix genera senyals espuris provinents de la mescla dels originals. La descripció matemàtica és molt llarga però posaré un
exemple: 144,500MHz i 144,525MHz generen 144,500x2-144,525=144,475 i
144,525x2-144.500=144,550 per tant estarem rebent dos senyals a
144,475 i 144,550 on realment no hi ha res. Si volem rebre un senyal feble en 144,475MHz i tenim dos senyals forts en 144,500MHz i 144,525MHz no sentirem res que no sigui les espúries dels transmissors forts! I les estacions emissores no tenen cap culpa ni hi ha cap filtre que ho pugui solucionar!

El marge dinàmic és la relació entre el senyal més fluix possible de rebre i el senyal més fort tal que generi una intermodulació que impedixi escoltar-lo. Ras i curt: com més gran el marge dinàmic millor!

Les decisions en enginyeria (i no ens enganyem això és enginyeria
amateur) no són mai blanques ni negres sinó el compromís que millor s'adapti a l'ús que se'n farà. Generalment un amplificador amb baix soroll no té gaire guany, un amb molt guany no té gaire marge dinàmic i un amb bon marge dinàmic genera bastant soroll! Cal valorar les tres peces i triar la millor combinació. Per a una estació ubicada en una àrea rural sense transmissor propers possiblement el marge dinàmic no sigui gaire important, per una altra dins d'una ciutat tot el contrari.

Com que en el camp dels preamplificadors i les antenes es poden fer molts experiments sense gastar gaires diners, el meu consell és que llegeixis molt, contrueixis i provis diversos circuits.

Comercialment trobaràs moltes classes de previ. Per a un SWL NO utilitzis els de radioaficionat per tres motius diferents: són exageradament cars per a la teva aplicació, inclouen sistemes per permetre passar el senyal de transmissió (que tú no tens) i són de banda estreta.

Cerca a ebay per "lna" "low noise rf amplifier" i trobaràs moltes plaques en semikit. Per exemple
http://www.ebay.com/itm/20MHz-2-4GHz-Low-Noise-Broadband-RF-Receiver-Amplifier-Signal-Amplifier-VHF-UHF-/181650184117?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item2a4b31d7b5#ht_1411wt_1026 amb un cost moderat pot ser una base per experimentar. Cal tenir a baix un "injector" per sobreposar la tensió d'alimentació al senyal de RF pel mateix coaxial.

Com que això és un rotllo molt llarg ja seguirem.

Fins ara.

Toni, EA3ERT