[qrpcat] Radials. Era--> Relat de l'activitat QRP al QTH d'estiu

ea3ert a qrp.cat ea3ert a qrp.cat
dij ago 27 11:25:28 CEST 2015

Hola llista,

S'està citant RAUL MARTINEZ PUEBLA <rmartinez a ub.edu>:

> L'única manera que vaig trobar de posar l'antena va ser la que es
> veu a la foto "antena" (la foto està una mica passada de nivells,
> però ho he fet perquè es distingeixi l'antena de color negre contra
> el cel de nit): a la cantonada del balcó i una mica torta perquè
> superés el sostre.

Si l'antena és més llarga que l'alçada del balcó, és millor posar-la a
45 graus o fins i tot horitzontal per allunyar-la tant com sigui
possible de l'estructura de l'edifici.

> Encara que a la foto "un-un" quedi per sota de la barana, a l'últim
> moment vaig decidir pujar la capseta per sobre d'ella, de manera que
> el fil radiant no quedés "apantallat" per la barana. No sé si té cap
> base científica, però com a QRP qualsevol mW compta...

Vas fer sabiament! Com més allunyat de l'estructura de ferro, millor.

> Els radials que surten de l'UN-UN els vaig posar com vaig poder: un
> parell de cables de 7 metres, tots dos per fora de la barana però
> seguint la seva direcció: un cap a l'oest i l'altre cap al nord. Les
> altres dues direccions no eren ni "radial-friendly" ni
> "veïns-friendly" ni "dona-friendly", de manera que això és el que
> vaig poder posar-hi.

Estrictament parlant, en aquesta configuració no són radials sinó
contrapesos ("counterpoises") ja que efectivament RADIEN. Sembla una
contradicció però els radials NO RADIEN, tanquen el circuit
proporcionant una via de retorn a les ones electromagnètiques i "fan
de mirall" modificant la forma del camp.

NOTA: s'anomenen radials degut a que estan situats com els radis d'una
circumferència amb origen al punt d'alimentació. El nom no té res a
veure amb la radiació.

Els radials "strictu sensu" (horitzontals i simètrics en l'eix
vertical) no radien. Per a radiar han de portar un corrent NET, per
tant si dos fils porten corrents en la mateixa direcció i de sentit
contrari (dos radials en línia) no pot radiar. És el mateix principi
de les línies de transmissió paral.leles, els "stubs" o els "barrets
capacitatius". No radien degut a que dos fils en la mateixa direcció
porten corrents iguals de sentit contrari. Mireu el diagrama adjunt.
(El dibuix no és el millor del món però es fa el que es pot.)
Fixeu-vos que els radials no cal que tinguin cap longitud determinada
i fins i tot poden substituïr-se per una làmina metal.lica
suficientment gran (en antenes de cotxe, per exemple.)

Per tant, quan els radials no són horitzontals ó no són simètrics en
l'eix del radiador, el que tenim NO és una antena Marconi (vertical
amb pla de terra) sinó un dipol de braços assimètrics. Per això és
important en la majoria d'antenes verticals utilitzar un xoc-balun per
evitar la radiació del coaxial que es comporta com una part del braç
passiu del dipol. Això pot ser que sigui l'origen dels teus problemes
amb la ROE.

73's de Toni, EA3ERT

Name: radials.png
Type: image/x-png