[qrpcat] Acoblador. (Corregit)

Joan Tubau j_tubau a yahoo.es
dis ago 10 08:39:20 CEST 2013

Hola llista,

Ara ja em sona ! Això a l'època dels 27 en dèiem "transmatch", oi ?

Entenc que els variables millor si són d'aquells antics de làmines.

Quina distància entre espires per la bobina ?

Gràcies per la info.

Joan EA3FRI

________________________________
 De: "ea3ert a qrp.cat" <ea3ert a qrp.cat>
Para: qrpcat a qrp.cat
Enviado: Miércoles 7 de agosto de 2013 13:27
Asunto: [qrpcat] Acoblador. (Corregit)

Hola gent,

Perdoneu el missatge anterior ha sortit tallat.

> Toni, quan puguis ja em faràs 5 cts de l'acoblador Pi i gràcies pels
> consells.

Adjunto l'esquema de l'acoblador. Realment és una cosa molt senzilla:
dos connectors PL, dos condensadors de ràdio musiquera antiga
(aproximadament entre 300 i 500 pF) i una bobina feta de fil de coure
platejat de 1mm (aproximadamant 5 espires de 20mm de diàmetre) tot posat
dins d'una caixeta d'alumini. En el teu cas, com que només serà per 10m
no cal ni posar un conmutador amb preses a la bobina. Mecànicament és
senzill de fer.

Per nivells qrp fins i tot serveixen els condensadors de plàstic
(polivaricons) dels transistors a piles.

Què té de bó respecte d'altres models:
- Els condensadors estan posats a terra pel xassis i els eixos, per
tant no cal aillar-los ni hi ha perill d'electrocutar-se.
- Els condensadors NO han de conduïr tota la potència del transmissor.
Fins i tot amb alta potència les pèrdues són petites.
- La bobina pot aguantar-se directament soldada a l'armadura fixa dels
condensadors: no cal forma.
- És un filtre passabaixos que ajuda a reduïr els harmònics.

Què té de dolent respecte d'altres circuits:
- El rang d'impedàncies que pot acoblar és limitat.
- No pot acoblar antenes monofilars.

Durant anys n'he construit uns quants i tots han anat prou bé fins a
40m i 120w de potència amb condensadors de musiquero i bobina
autosoportada. En tinc un en funcionament al QTH de Barcelona per
ajustar la mini-yagi que és molt estreta de banda. Porta més de 15 anys
en funcionament sense cap problema.