[qrpcat] Acoblador. (Corregit)

ea3ert a qrp.cat ea3ert a qrp.cat
dim ago 20 13:57:01 CEST 2013

Hola gent,

A 2013-08-10 08:39, Joan Tubau escrigué:
> Hola llista,
>
> Ara ja em sona ! Això a l'època dels 27 en dèiem "transmatch", oi ?

Sí. En el meu entorn de 27 a qualsevol acoblador se li deia "trasmah",
però en realitat el transmatch és un circuit concret d'acoblador.
L'acoblador PI no és un transmatch ja que no utilitza aquest circuit.

Fixeu-vos en la imatge adjunta que tant una secció de C1 com tot C2 està
aillat del xassís. Això significa que mecànicament és més complicat de
muntar que un PI: primer cal obtenir un aillament per separar la
carcassa del condensador de la caixa i un altre per aillar l'eix del
botó de l'eix del condensador. Penseu que fins i tot en qrp una càrrega
desadaptada fa que hi hagin centenars de volts en les armadures dels
condensadors. Amb 100w poden ser milers de volts.

> Entenc que els variables millor si són d'aquells antics de làmines.

Sumporten més tensió, no són necessàriament millors. Per qrp amb
condensadors de plàstic pot valer, per 100w definitivament no. El tipus
de condensador també depèn del circuit. Amb un pi les tensions són
menors en en altres tipus ja que no pot acoblar càrregues d'alta
impedància.

> Quina distància entre espires per la bobina ?

La meva té 4 espires de fil de 1mm amb un diàmetre de 20mm i una
distància d'uns 2-3mm entre espira i espira.
De totes maneres, la construcció de la bobina no és gens de crítica.
Munta l'acoblador i connecta'l a una càrrega artificial de 50Oh per una
banda i al TX per l'altra. Amb els condensadors a mig recorregut ajusta
la separaració de les espires per a obtenir 1:1 d'estacionàries (o molt
aprop). NOTA IMPORTANT: ajusta les espires sense portadora o pots
obtenir una magnifica cremada de RF.

He penjat les fotos del meu a la web http://qrp.cat/projectes/acoblador/
quan tingui un moment miraré de posar-hi text.

73's de Toni

A non-text attachment was scrubbed...
Name: transmatch.bmp
Type: image/x-ms-bmp