[qrpcat] Antena per 28 MHz

ea3ert a qrp.cat ea3ert a qrp.cat
dic maig 22 13:12:30 CEST 2013

Hola llista,

> Hola llista !
>
> Sí, ja estic ressucitant la cúbica. El principal problema ja està
> resol : Ja he encabit el G-250 dins la torreta i també els 3
> casquillos que actúen de coixinet i ha quedat encara millor que abans,
> ja enviaré fotos.

I les fotos?

> L'altre problema serà aixecar l'antena, doncs els trams de torreta
> pesen molt més que els màstils. Tinc pensat aixecar-la amb el mateix
> sistema, o sigui, la torreta fixada a un pilar de la terrassa i anar
> afegint els trams per sota. Tinc pensat aixecar-ho amb un tràctel que
> portava sempre dins el meu vell Lada Niva per si em quedava encallat,
> està per veure com anirà...

Uff! De quant és la torre (18-21-33...)? Pesarà molt? On fixaràs el
ternal? Per a que pugi ha d'estar més alt que la pròpia torre, no?

El problema del sistema que proposes (que jo també he utilitzat amb
màstil) és que no pots tenir els vents fixats mentre la puges i per poc
que bufi pot ser un perill.

Recordo la que vàrem passar amb el EA3HLF (aleshores EC3BIH) el EB3LD i
altres ajudants quan tenia 17 anys pujant la meva primera directiva de 2
elements per 10m amb màstil de 35mm! No es va partir tot (incloent els
nostres caps) de miracle.

A falta de torre telescòpica, si tens espai el menys dolent és
abatre-la i pujar-la tota d'una peça. Pots fixar el peu de la torre amb
una frontissa i posar dos vents provisionals i, juntament amb la pròpia
paret on es fixa, tens 3 de 4 punts segurs. El quart ets tu anant
caminant i forçant la torre amunt. És força difícil que caigui.

Si no tents tant espai (el meu cas) has de considerar fixar la base,
enfilar-t'hi i anar pujant trams. Això té l'avantatge que a cada tram
que fixes pots posar-li vents i sempre estàs enfilat en una estructura
sòlida. L'inconvenient és que o no has de tenir por o (com el meu cas)
les ganes de tenir antena han de superar la por que tinguis.

> Respecte el que comentes Toni, carai !! Si em dius com enfasar les
> dues directives, encara sòc a temps de repensar-m'ho, doncs encara
> haig de muntar els elements al boom. M'imagino que les dues antenes
> han d'estar força separades i això complica l'estructura de suport com
> comentes...

Només és una idea pel baix preu de les directives de 27. La veritat és
que enfassar dues yagis té molts avantatges però mecànicament encara és
més complicat que la cúbica. Han d'estar separades un mínim de 1/2 ona,
això vol dir 5m de tub, més el que necessitis per salvar el rotor, per
sobre de la puntera de la torre. Òbviament és complicat. Però permet fer
algunes coses interessants com variar l'angle de radiació segons
alimentis l'antena superior, la inferior o les dues. En aquest últim
cas, variant la fase entre les dues es pot aconseguir els angles
intermitjos. En tot cas, aquesta última opció no és recomanable per a
gent nerviosa: fer funcionar correctamentuna xarxa de desfassament no
crec que sigui senzill.

Fés una cerca a google amb "stacked hf yagi" i veuràs.