[qrpcat] Acoblador antena, distància de placa condensadors, millors dissenys, etc.

ea3ert a qrp.cat ea3ert a qrp.cat
dij des 13 13:59:40 CET 2018

Hola llista,

Tot i que a simple vista no puc assegurar que la separació entre plaques
sigui la mateixa (els meus condensadors les tenen força juntes),
l'experiència pràctica amb condensadors "musiqueros" és que en
configuració pi fins a 100W funcionen perfectament.

Dit això, ara passem a matisar-ho:

La tensió entre plaques que han de suportar els condensadors, per a la
mateixa potència, depèn de la impedància del circuit on estan
connectats. Per tant, el condensador del costat de la ràdio mai tindrà
problemes inclús amb 100W, ja que V= sqr(R*Po) per R=50 i Po=100
Vpap=99,89V

Un tema diferent és el condensador del costat de l'antena ja que la
impedància serà diferent de 50 Omhs (en cas contrari no necessitem
l'acoblador). Segons els meus números si el condensador aguanta 200V
hauria de poder acoblar una impedància màxima d'uns 350 Ohms (ROE=1:7),
més enllà hauria de fer arc.

Com a norma pràctica: si hem d'acoblar una antena ressonant (dipol de
80m als extrems de banda per exemple) on les variacions d'impedància són
petites aquests condensadors haurien d'aguantar 100W tranquil·lament.
Per contra si es tracta d'acoblar antenes no ressonants (fil llarg,
doublet o forçar una antena de 40m a operar en 20m) et caldrà un
condensador amb les plaques més separades. El d'entrada ja et servirà.

Com sempre: l'experiència és la mare de la ciència. Prova a veure que
passa i ens ho expliques.

73's de Toni, EA3ERT

A 2018-12-07 14:31, Miquel Bohigas escrigué: