[qrpcat] Consell sobre antenes HF

ea3ert a qrp.cat ea3ert a qrp.cat
dij mar 24 10:20:30 CET 2016

Hola llista,

A 2016-03-23 19:11, Jordi Simon escrigué:

> Vull començar a HF, especialment m'interessen els modes digitals. Tinc
> mirats dos equips sobre els que dubto,  el polèmic i accidentat Yaesu
> FT-991 (per cert, molt a 'tiro' de preu en botigues holandeses i
> alemanyes, pels 1.245 iva inclòs) o l'ICOM IC-7300, la 'revelació' SDR.
> Agrairé comentaris per si puc aclarir aquests dibtes i decidir-me per
> un
> d'aquests dos equips....

Els números d'una estació exitosa són aquests:
60% Antena (inclou antena, alçada i ubicació)
30% Receptor
10% Transmissor (potència)

Si el pressupost és limitat jo em quedaria algun equip de segona ma i la
resta en antena. Es poden trobar equips "top range" de la decada dels 90
entre 400-600 euros, fins i tot amb garantia de botiga.

> Pel que fa a l'antena, visc en un bloc de pisos, una casa entre
> mitgeres
> a un pis per planta, i una planta aprox de 14 x 9 metres. No tinc
> problemes d'autoritzacions per antenes a la teulada, però sí que hi ha
> una limitació important d'espai.

Tota la vida he tingut cases amb un espai igual o inferior. Ara mateix
10x10m.

La teulada deu fer uns 10 x 9 metres a
> dues vessants. Això crec que limita una mica la possibilitat
> d'instal.lar-hi dipols horitzontals...

La limitació important està en les teules. Sobre la teuna no pot
fixar-se res. Són molt fràgils i es provoquen goteres amb facilitat. Si
tens punts d'ancoratge sòlids, amb l'espai de que disposes es poden fer
moltes coses. Si no hi ha cap punt d'ancoratge cal desmuntar el teulat,
travessar el sostre i anar a buscar pared mitgera, vigues o pilars on
poder fixar l'antena. En el meu cas, al fer la casa ja vàrem deixar un
pilar de formigó armat de 30x30x300 on acorar la torre i tres sortints
de formigo de 250x250x500 on fixar els vents. Amb això properament hi
haurà instal.lada una torreta amb diverses antenes.

així que m'interessen els
> comentaris i experiències en antenes que ocupin poc espai i puguin
> obtenir un bon rendiment en HF. Ah, és clar.... i que no sigui massa
> cares....

Poc espai i rendiment són incompatibles. Sempre has de sacrificar una
part d'un a canvi de l'altre.

Sempre la millor antena és la que POTS posar. És millor una antena de
compromís i fer ràdio que anar esperant a la instal.lació perfecta i no
fer res.

> Per treballar en HF m'interessen inicialment totes les bandes, des dels
> 160 fins els 6 m. Potser a efectes d'antena valdria més concentrar-me
> en
> algunes poques? Quines seria aconsellable, a efectes d'antena?

Evidentment és millor que et concentris. Si no tens espai 80 i 160m
estan fora de lloc. Sempre són més fàcils de muntar antenes per bandes
altes que baixes (són més petites) però has de valorar les hores a que
pots operar i les teves preferències. Les bandes altes són diurnes i
orientades al DX. Si les teves hores d'operació són a la nit no té
sentit pensar en 6-10-12-15m ja que no hi ha propagació. Si l'interès
són els contactes locals, 40m de dia i 80m de nit són les bandes
d'elecció.

Depenent del suport que puguis posar algunes possibilitat són una
vertical multibanda, amb o sense radials, V invertida de divers pelatge,
dipols rígids multibanda (amb o sense rotor)...

> Tant l'ICPM 7300 com el yaesu 991 porten incorporat un sintonitzador
> d'antena, és suficient o és aconsellable tenir-ne un d'extern?

El tema dels acobladors d'antena dóna per tot un article. Et suggereixo
que miris a ham.cat un article meu sobre les estacionàries.

En un altre correu parlaré dels acobladors.

Fins ara.

Toni, EA3ERT